Ratapihojen palvelut
Voutilainen, Jarkko (2019)
Voutilainen, Jarkko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019070417632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019070417632
Tiivistelmä
Rautatieliikenteen solmukohdissa, ratapihoilla, on erityyppisiä palveluita rautatieliikennettä harjoittaville yrityksille. Palvelut ovat vuosikymmenten saatossa syntyneet tarvepohjaisesti käytännössä rataverkolla pitkään ainoana organisaationa toimineen Valtionrautateiden (1862 – 1995), sittemmin VR-Yhtymä Oy:n (1995 –) tarpeiden pohjalta.
Opinnäytetyöhön liittyvä aineisto on kerätty vuosina 2016 – 2018 Liikennevirastolle ratapihojen palveluvarustusta selvittäneessä projektissa, jossa haettiin vastausta mm. kysymyksiin, mitä palveluita rataverkolla on ja missä ne täsmällisesti ottaen sijaitsevat. Opinnäytetyö on laadittu aineiston omistajan suostumuksella ja asettamin rajoittein em. projektiin kuulumattomana kokonaisuutena. Tutkimuksen tietoperustana on ratapihojen palvelujen kytkeytyminen rataverkon kilpailun avautumiseen henkilöliikenteessä huomioiden taustalla sekä EU- että kansallinen lainsäädäntö. Tehty selvitys palvelee myös jo kilpailulle avautuneen tavaraliikenteen tarpeita ratapihoilla.
Aineistoon liittyvät tiedot kerättiin konkreettisesti maastosta 104 ratapihalta pääpainon ollessa keskeisillä ratapihoilla. Aiemmat vastaavat tiedot ratapihoilta ovat hajanaisia.
Työn tuloksena kyettiin lisäämään toimijoiden tietoisuutta ratapihojen palveluista sekä luonnosteltiin varusteohje kerätyn tietomassan ajantasaisena pitämiseksi. Lisäksi suositellaan vastaavantyyppisen selvityksen ulottamista vielä tarkastelemattomille ratapihoille. At system points of railway network, railway yards, there are different types of services for railway companies. These services has been arisen to rail yards from base of current needs during decades, and solely from needs of their practically only user, Finnish State Railways (1862 – 1995) – later VR Group (1995 –).
Data for this thesis was collected during 2016 – 2018 in a project, which was made for Finnish Transport Agency (FTA), to clarify the current
situation of railway yard services. Project searched answers for basic
questions like what services there are, and what is their exact location. This thesis is written with acceptance and limitations given by data’s owner, FTA, outside of the project mentioned.
Framework for this study is national rail networks opening for competition also in passenger traffic as well as noticing EU and national legislation. Study also serves freight traffic, which has already been opened for
competition.
Data was collected concretely from 104 railway yards stressing essential yards. Previous equivalent information from yards was fragmental.
Because of this thesis, knowledge of services of railway yards has increased both on FTA and railway operators. As part of this study, guideline to keep collected information up to date was created. As a further action, it is
recommended to carry on this study to railway yards not investigated yet.
Opinnäytetyöhön liittyvä aineisto on kerätty vuosina 2016 – 2018 Liikennevirastolle ratapihojen palveluvarustusta selvittäneessä projektissa, jossa haettiin vastausta mm. kysymyksiin, mitä palveluita rataverkolla on ja missä ne täsmällisesti ottaen sijaitsevat. Opinnäytetyö on laadittu aineiston omistajan suostumuksella ja asettamin rajoittein em. projektiin kuulumattomana kokonaisuutena. Tutkimuksen tietoperustana on ratapihojen palvelujen kytkeytyminen rataverkon kilpailun avautumiseen henkilöliikenteessä huomioiden taustalla sekä EU- että kansallinen lainsäädäntö. Tehty selvitys palvelee myös jo kilpailulle avautuneen tavaraliikenteen tarpeita ratapihoilla.
Aineistoon liittyvät tiedot kerättiin konkreettisesti maastosta 104 ratapihalta pääpainon ollessa keskeisillä ratapihoilla. Aiemmat vastaavat tiedot ratapihoilta ovat hajanaisia.
Työn tuloksena kyettiin lisäämään toimijoiden tietoisuutta ratapihojen palveluista sekä luonnosteltiin varusteohje kerätyn tietomassan ajantasaisena pitämiseksi. Lisäksi suositellaan vastaavantyyppisen selvityksen ulottamista vielä tarkastelemattomille ratapihoille.
Data for this thesis was collected during 2016 – 2018 in a project, which was made for Finnish Transport Agency (FTA), to clarify the current
situation of railway yard services. Project searched answers for basic
questions like what services there are, and what is their exact location. This thesis is written with acceptance and limitations given by data’s owner, FTA, outside of the project mentioned.
Framework for this study is national rail networks opening for competition also in passenger traffic as well as noticing EU and national legislation. Study also serves freight traffic, which has already been opened for
competition.
Data was collected concretely from 104 railway yards stressing essential yards. Previous equivalent information from yards was fragmental.
Because of this thesis, knowledge of services of railway yards has increased both on FTA and railway operators. As part of this study, guideline to keep collected information up to date was created. As a further action, it is
recommended to carry on this study to railway yards not investigated yet.