Rikos- ja riita-asioiden sovitteluprosessin kehittäminen : sovittelun vastuuhenkilöiden kokemuksia
Pirttikoski, Johanna (2019)
Pirttikoski, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019080317734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019080317734
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lakisääteisen rikos- ja riita-asioiden sovittelun prosessia, sen johtamista ja kehittämistä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sovittelun vastuuhenkilöt ovat pyrkineet kehittämään ja sujuvoittamaan sovitteluprosessin kulkua aloitemäärien kasvaessa, sekä millaisin keinoin laatua ja sujuvuutta seurataan. Tavoitteena oli tuottaa tietoa sovittelujen johtamisen ja ohjaamisen hyvistä käytänteistä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerätiin haastattelemalla viittä sovittelun vastuuhenkilöä. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sovittelun vastuuhenkilöt ovat kehittäneet sovitteluprosessia monin tavoin, ja osallistaneet sovittelutoimistojen henkilöstön kehittämiseen. Arvon tuottaminen asiakkaalle ja prosessien sujuvuus olivat kehittämisen tavoitteina. Kehittämisen kohteena oli ollut työtapojen yhtenäistäminen ja dokumentoiminen, sekä rakenteiden ja struktuurin luominen sovitteluohjaajien työn organisoimisen tueksi. Tulosten mukaan huomiota oli kiinnitetty samoihin prosessin vaiheisiin, mutta tavat, joilla niitä oli muutettu, vaihtelivat. Kehittämisen taustafilosofiana nousi esiin prosessien johtaminen sekä Lean-ajattelu. Prosessin läpimenoaika ja aloitteita koskevat tilastot olivat yleisimmin käytössä olevat toimintaa kuvaavat mittarit. Niiden lisäksi toimistot olivat kehittäneet käytännön pohjalta omia toimintaa kuvaavia mittareita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämistä tapahtuu paljon ja kehittämistyö on jatkuvaa. Tutkimus osoittaa, että omia toimintakäytänteitä ollaan valmiita haastamaan ja muuttamaan, ja tilaa on myös kokeilla erilaisia asioita. Kehitettävää on kokeilujen ja niiden pohjalta tehtyjen muutosten dokumentointi, mittaaminen ja analysointi. Jatkossa olisi hyvä tutkia, voisiko esimerkiksi Leanin ja prosessien johtamisen periaatteiden hyödyntäminen syvemmin parantaa tehtävää kehittämistyötä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerätiin haastattelemalla viittä sovittelun vastuuhenkilöä. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sovittelun vastuuhenkilöt ovat kehittäneet sovitteluprosessia monin tavoin, ja osallistaneet sovittelutoimistojen henkilöstön kehittämiseen. Arvon tuottaminen asiakkaalle ja prosessien sujuvuus olivat kehittämisen tavoitteina. Kehittämisen kohteena oli ollut työtapojen yhtenäistäminen ja dokumentoiminen, sekä rakenteiden ja struktuurin luominen sovitteluohjaajien työn organisoimisen tueksi. Tulosten mukaan huomiota oli kiinnitetty samoihin prosessin vaiheisiin, mutta tavat, joilla niitä oli muutettu, vaihtelivat. Kehittämisen taustafilosofiana nousi esiin prosessien johtaminen sekä Lean-ajattelu. Prosessin läpimenoaika ja aloitteita koskevat tilastot olivat yleisimmin käytössä olevat toimintaa kuvaavat mittarit. Niiden lisäksi toimistot olivat kehittäneet käytännön pohjalta omia toimintaa kuvaavia mittareita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehittämistä tapahtuu paljon ja kehittämistyö on jatkuvaa. Tutkimus osoittaa, että omia toimintakäytänteitä ollaan valmiita haastamaan ja muuttamaan, ja tilaa on myös kokeilla erilaisia asioita. Kehitettävää on kokeilujen ja niiden pohjalta tehtyjen muutosten dokumentointi, mittaaminen ja analysointi. Jatkossa olisi hyvä tutkia, voisiko esimerkiksi Leanin ja prosessien johtamisen periaatteiden hyödyntäminen syvemmin parantaa tehtävää kehittämistyötä.