Erfarenheter av anställningsprocessen av personer med intellektuell funktionsnedsättning: En kvalitativ intervjustudie
Laiho, Cindy; Hellroos, Emmy; Piipponen, Jonna (2019)
Laiho, Cindy
Hellroos, Emmy
Piipponen, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019080517743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019080517743
Tiivistelmä
Lika rättigheter och möjligheter för personer med intellektuell funktionsnedsättning har varit en aktuell fråga i Finland och världen i och med FN-konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Trots det har forskning inom området visat att andelen arbetslösa med intellektuell funktionsnedsättning är högre än hos den övriga befolkningen. Detta examensarbete ingår i samarbetsprojektet Rätt till arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning mellan Yrkeshögskolan Arcada och Kårkulla samkommun. Studiens syfte är att beskriva arbetskonsulenters och arbetsgivares erfarenheter av anställningsprocessen av personer med intellektuell funktionsnedsättning. Studien utgår från en kvalitativ ansats med öppen riktad intervju och innehållsanalys som metod, åtta individuella intervjuer gjordes. Som teoretisk referensram används aktivitetsrättvisa med fokus på aktivitetsmarginalisering. Inkluderingskriterier för informanterna var att arbetskonsulenter skulle vara verksamma inom Kårkulla samkommun och arbetsgivare skulle ha eller ha haft en eller flera personer med intellektuell funktionsnedsättning som anställda. Resultatet av studien är att stödåtgärder kan möjliggöra eller försvåra anställning, skräddarsydda arbetsavtal skapar möjligheter för personer med intellektuell funktionsnedsättning på den öppna arbetsmarknaden, personliga färdigheter och tidigare arbetserfarenheter hos personer med intellektuell funktionsnedsättning påverkar möjligheten till arbete, ett gott bemötande och tydlig kommunikation är avgörande för en fungerande anställning och brist på erfarenhet av arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning försvårar anställning samt att ett stöttande socialt nätverk bidrar till en lyckad anställning. Brist på erfarenhet av personer med intellektuell funktionsnedsättning i förhållande till arbete och befintliga stödåtgärder kan leda till aktivitetsmarginalisering samtidigt som stödåtgärder kan motverka aktivitetsmarginalisering. Vidare forskning inom området behövs kring hur man kan främja arbetsmöjligheter för personer med intellektuell funktionsnedsättning, öka på erfarenheter av personer med intellektuell funktionsnedsättning i arbetslivet, förändra attityder och tankar i samhället för ökad jämlikhet samt identifiera de orsaker som hindrar personer med intellektuell funktionsnedsättning från att få anställning.