Viraalimarkkinointi : Case: Provinssirock
Ojala, Tiina (2010)
Ojala, Tiina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216739
Tiivistelmä
Kehityshankkeen tarkoituksena oli luoda Provinssirockille Street team -järjestelmä sekä antaa sisältöideoita tulevaa Provinssiyhteisöä varten. Toimeksiantoon kuului suunnitella ja toteuttaa toimiva Street team, jonka avulla saataisiin provinssihenkisiä ihmisiä mukaan Provinssirockin ruohonjuuritason markkinointiin ja tavoitettaisiin heidän kauttaan uusia potentiaalisia festivaaliasiakkaita.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään viraalimarkkinointia sekä markkinointikanavia, joiden avulla tällaista markkinointia voidaan toteuttaa onnistuneesti. Viraalimarkkinoinnissa hyödynnetään uusinta tekniikkaa. Tämä mahdollistaakin viraalimarkkinoinnin perusidean: viestin räjähdysmäisen leviämisen. Kustannustaso jää usein alhaiseksi viraalikampanjassa. Tästä syystä niin pienillä kuin suurillakin yrityksillä, on mahdollisuus onnistua viraalikampanjassa. Onnistunutta viraalikampanjaa voidaan usein luonnehtia omaperäiseksi, hauskaksi, mielenkiintoiseksi ja ajankohtaiseksi.
Street teamia lähdettiin kehittämään festivaalille sopivaksi tutkimalla jo olemassa olevia Street teameja, ja käymällä keskusteluja aiheesta toimeksiantajan kanssa. Prosessiin kuului sääntöjen laatiminen, internetsivuston sisällön suunnittelu ja teamilaisten rekrytointi. Varsinaista toimintaa varten laadittiin tehtävät teamilaisille ja pisteytettiin ne. Lisäksi suunniteltiin raportointiohjeet ja teamilaisten palkitseminen. Toiminnan hahmottamiseksi työssä esitellään yksi tehtävä aina tehtävänan-nosta teamilaisen raportin pisteytykseen asti. Lopuksi Street team -kauden onnistumista arvioidaan teamilaisille tehtyä palautekyselyä hyväksi käyttäen sekä annetaan kehitys- ja tehtäväideoita tulevia kausia varten. Street teamin lisäksi työssä esitellään lyhyesti ideoita tulevaa Provinssiyhteisöä varten.
Suurimmiksi kehityksen kohteiksi Street teamissa nousi teamilaisten aktiivisuuden lisääminen tehtävien suorittamisessa ja heidän mielenkiintonsa ylläpitäminen. Lisäksi täytyy panostaa enemmän Street teamin markkinoimiseen, jotta saadaan jäsenmäärää kasvatettua.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään viraalimarkkinointia sekä markkinointikanavia, joiden avulla tällaista markkinointia voidaan toteuttaa onnistuneesti. Viraalimarkkinoinnissa hyödynnetään uusinta tekniikkaa. Tämä mahdollistaakin viraalimarkkinoinnin perusidean: viestin räjähdysmäisen leviämisen. Kustannustaso jää usein alhaiseksi viraalikampanjassa. Tästä syystä niin pienillä kuin suurillakin yrityksillä, on mahdollisuus onnistua viraalikampanjassa. Onnistunutta viraalikampanjaa voidaan usein luonnehtia omaperäiseksi, hauskaksi, mielenkiintoiseksi ja ajankohtaiseksi.
Street teamia lähdettiin kehittämään festivaalille sopivaksi tutkimalla jo olemassa olevia Street teameja, ja käymällä keskusteluja aiheesta toimeksiantajan kanssa. Prosessiin kuului sääntöjen laatiminen, internetsivuston sisällön suunnittelu ja teamilaisten rekrytointi. Varsinaista toimintaa varten laadittiin tehtävät teamilaisille ja pisteytettiin ne. Lisäksi suunniteltiin raportointiohjeet ja teamilaisten palkitseminen. Toiminnan hahmottamiseksi työssä esitellään yksi tehtävä aina tehtävänan-nosta teamilaisen raportin pisteytykseen asti. Lopuksi Street team -kauden onnistumista arvioidaan teamilaisille tehtyä palautekyselyä hyväksi käyttäen sekä annetaan kehitys- ja tehtäväideoita tulevia kausia varten. Street teamin lisäksi työssä esitellään lyhyesti ideoita tulevaa Provinssiyhteisöä varten.
Suurimmiksi kehityksen kohteiksi Street teamissa nousi teamilaisten aktiivisuuden lisääminen tehtävien suorittamisessa ja heidän mielenkiintonsa ylläpitäminen. Lisäksi täytyy panostaa enemmän Street teamin markkinoimiseen, jotta saadaan jäsenmäärää kasvatettua.