Yritysasiakkaiden asiakaskokemuksia: työhyvinvointipäivät Peurungassa
Kauppinen, Tommi (2019)
Kauppinen, Tommi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019072817681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019072817681
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin asiakaskokemusta ja sen muodostumiseen vaikuttaneita tekijöitä asiakaspolkujen aikana. Tutkimuksen tavoite oli kerätä asiakkailta tietoa heidän kokemuksiinsa vaikuttaneista tekijöistä. Myös asiakaskokemuksen vaikutusta pitkäkestoisen asiakassuhteen syntymiseen haluttiin selvittää. Tätä kautta kerättiin tietoa tulevaisuuden päätöksenteon tueksi ja muodostettiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joilla voidaan saavuttaa parempia asiakaskokemuksia tulevaisuudessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin valittiin mahdollisimman erilaisia asiakkaita Peurungan asiakasrekisteristä monipuolisten tulosten takaamiseksi. Tutkimukseen osallistui eri toimialoilta asiakasyrityksiä, joiden tapahtumissa on ollut eroja esimerkiksi osallistujamäärässä ja sisällössä. Haastatteluita toteutettiin yhteensä seitsemän.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että Peurunka tuottaa pääosin odotusten mukaisia neutraaleja asiakaskokemuksia, joissa on kuitenkin positiivisia ja negatiivisia elementtejä. Asiakaskokemus ei itsessään muodosta Peurungalle kilpailuetua, vaan suurimmat vahvuudet ovat sijainti, kapasiteetti, monipuolisuus ja tasainen laatu.
Johtopäätöksenä todettiin, että Peurungalla on potentiaalia saavuttaa vielä positiivisempia asiakaskokemuksia, jota voidaan edesauttaa tietyillä toimenpiteillä. Näitä ovat esimerkiksi vuorovaikutuksen parantaminen, myyntipalvelun aktiivisuuden lisääminen ja uusien aktiviteettien kehittäminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin valittiin mahdollisimman erilaisia asiakkaita Peurungan asiakasrekisteristä monipuolisten tulosten takaamiseksi. Tutkimukseen osallistui eri toimialoilta asiakasyrityksiä, joiden tapahtumissa on ollut eroja esimerkiksi osallistujamäärässä ja sisällössä. Haastatteluita toteutettiin yhteensä seitsemän.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että Peurunka tuottaa pääosin odotusten mukaisia neutraaleja asiakaskokemuksia, joissa on kuitenkin positiivisia ja negatiivisia elementtejä. Asiakaskokemus ei itsessään muodosta Peurungalle kilpailuetua, vaan suurimmat vahvuudet ovat sijainti, kapasiteetti, monipuolisuus ja tasainen laatu.
Johtopäätöksenä todettiin, että Peurungalla on potentiaalia saavuttaa vielä positiivisempia asiakaskokemuksia, jota voidaan edesauttaa tietyillä toimenpiteillä. Näitä ovat esimerkiksi vuorovaikutuksen parantaminen, myyntipalvelun aktiivisuuden lisääminen ja uusien aktiviteettien kehittäminen.