Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Theraplayinspirerad lek i förebyggande av adoptivbarns psykiska ohälsa : En informationsbroschyr till adoptivföräldrar

Lindholm, Siiri; Roms, Sonja (2019)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete Sonja och Siiri 2019.pdf (2.657Mt)
Lataukset: 


Lindholm, Siiri
Roms, Sonja
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081417837
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett beställningsarbete av föreningen Våra Gemensamma Barn r.f. Beställningen är två stycken broschyrer riktade till föräldrar med adoptivbarn, en på svenska och en på finska. Broschyrerna innehåller fakta om Theraplay samt tips på theraplayinspirerade lekar. Syftet med detta examensarbete är att med vetenskaplig fakta skapa broschyrerna och med dem hjälpa adoptivbarnsföräldrar att stärka anknytningsrelationen till sitt adoptivbarn på ett roligt och lekfullt sätt. Broschens syfte är att vara inspirerande och lätt att plocka fram i vardagen. Anknytningen är ett viktigt område att förstärka. Föreningen såg ett behov av denna typ av broschyr som skulle vara lätt att dela ut och innehålla tips till föräldrar med adoptivbarn. Frågeställningarna för detta examensarbete är: Hur kan therplayinspirerad lek stöda anknytningen mellan föräldrar och adoptivbarn? Hur kan therplayinspirerad lek förebygga adoptivbarnets psykiska ohälsa? Frågeställningarna står som grund för hela examensarbetet, både för den skriftliga delen och för broschyrerna. I bakgrund och tidigare forskning ligger fokus på den psykiska ohälsan hos adoptivbarn, anknytningen mellan föräldrar och adoptivbarn, Theraplay samt lekens betydelse för barnet. Den teoretiska referensramen för examensarbetet är anknytningsteorin skriven av John Bowbly och vårdteorin ansa, leka, lära skriven av Katie Eriksson. Den teoretiska referensramen finns med genom hela arbetet och har i diskussionen kopplats ihop med hjälp av en figur med Theraplay  och dess fem dimensioner.  Metoden för examensarbetet är ett verksamhetsinriktat examensarbete vilket är ett logiskt val för denna typ av arbete. Arbetsprocessen har noga följt Salonens metod för verksamhetsinriktat examensarbete.  Resultatet för detta examensarbete är två broschyrer. Textmaterialet i broschyren är vetenskapligt baserat med pålitliga källor. All text är tagen från den skriftliga delen av examensarbetet. Broschyrerna innehåller fakta om Theraplay, korta beskrivningar på theraplayinspirerade lekar samt fotografier på lekarna som vi själva lekt och fotograferat, detta för att göra broschyrerna mera inspirerande och lättare att läsa.   
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste