Uuden henkilöstöravintolan kilpailija-analyysi markkinointisuunnitelman tueksi
Camara, Haminata; Heikkilä, Enni (2019)
Camara, Haminata
Heikkilä, Enni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082417958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082417958
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kilpailija-analyysi toimeksiantajalle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona yritykselle, joka suunnittelee uuden henkilöstöravintolan perustamista Tampereen alueelle. Työn aihe syntyi toimeksiantajan toiveesta ja kirjoittajien kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Kilpailija-analyysiin mukaan otetut ravintolat valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Luottamuksellisista syistä opinnäytetyössä ei käytetä yrityksien nimiä. Työn tavoitteena oli selvittää, millaisille henkilöstöravintolapalveluille Tampereen alueella olisi kysyntää.
Työssä tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Asiakaskyselyt toteutettiin yhteensä neljässä ravintolassa toimeksiantaja mukaan lukien. Kyselyjen avulla haluttiin selvittää erityisesti asiakkaiden tyytyväisyyttä lounasravintoloiden palveluihin, tuotteisiin, hintaan ja laatuun. Lisäksi kartoitettiin asiakkaiden toiveita. Tutkimuksessa käytettiin myös benchmarking- ja mystery shopping -menetelmiä. Itse kilpailija-analyysitaulukko luotiin yhdistäen Porterin kilpailija-analyysimallia SWOT-analyysiin. Toimeksiantajalle saatiin kerättyä arvokasta tietoa selvittämällä kilpailijoiden toimintaa ja strategiaa toimivilla ja kehitettävillä osa-alueilla.
Lounasravintoloissa tehtyjen tutkimuksien avulla tunnistettiin kilpailijoilta useita toimivia ratkaisuja, jotka käyttöön ottamalla ja mahdollisen lisäsuunnittelun avulla luovat toimijalle uusia toimintaideoita sekä tärkeää kilpailuetua uutta ravintolaa avattaessa. Kyselyiden avulla saatiin myös paljon arvokasta tietoa siitä, minkälaisia tuotteita, palveluita sekä kokonaisuuteen vaikuttavia tekijöitä asiakkaat arvostavat henkilöstöravintolakonseptissa. Tulosten perusteella voidaan myös päätellä eri tekijöiden vaikutuksia markkinoilla pärjäämiseen.
Kyselylomakkeiden tulosten analysoinnin jälkeen jokaiselle tutkimukseen osallistuneelle ravintolalle lähetettiin koosteet, jotka sisälsivät kyselyjen tulokset, asiakkaiden kommentit sekä tutkimuksen tekijöiden tekemät havainnot. Täten työ on hyödyllinen toimeksiantajalle, kilpailijaravintoloille sekä itse tutkimuksen tekijöille.
Työssä tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Asiakaskyselyt toteutettiin yhteensä neljässä ravintolassa toimeksiantaja mukaan lukien. Kyselyjen avulla haluttiin selvittää erityisesti asiakkaiden tyytyväisyyttä lounasravintoloiden palveluihin, tuotteisiin, hintaan ja laatuun. Lisäksi kartoitettiin asiakkaiden toiveita. Tutkimuksessa käytettiin myös benchmarking- ja mystery shopping -menetelmiä. Itse kilpailija-analyysitaulukko luotiin yhdistäen Porterin kilpailija-analyysimallia SWOT-analyysiin. Toimeksiantajalle saatiin kerättyä arvokasta tietoa selvittämällä kilpailijoiden toimintaa ja strategiaa toimivilla ja kehitettävillä osa-alueilla.
Lounasravintoloissa tehtyjen tutkimuksien avulla tunnistettiin kilpailijoilta useita toimivia ratkaisuja, jotka käyttöön ottamalla ja mahdollisen lisäsuunnittelun avulla luovat toimijalle uusia toimintaideoita sekä tärkeää kilpailuetua uutta ravintolaa avattaessa. Kyselyiden avulla saatiin myös paljon arvokasta tietoa siitä, minkälaisia tuotteita, palveluita sekä kokonaisuuteen vaikuttavia tekijöitä asiakkaat arvostavat henkilöstöravintolakonseptissa. Tulosten perusteella voidaan myös päätellä eri tekijöiden vaikutuksia markkinoilla pärjäämiseen.
Kyselylomakkeiden tulosten analysoinnin jälkeen jokaiselle tutkimukseen osallistuneelle ravintolalle lähetettiin koosteet, jotka sisälsivät kyselyjen tulokset, asiakkaiden kommentit sekä tutkimuksen tekijöiden tekemät havainnot. Täten työ on hyödyllinen toimeksiantajalle, kilpailijaravintoloille sekä itse tutkimuksen tekijöille.