Työnkehittäminen muutoksessa : Esimiehen roolin tärkeys
Tuusa, Anne (2019)
Tuusa, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082417961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082417961
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee esimiehen roolin tärkeyttä työyhteisön muutostilanteissa ja pyrkii löytämään työkaluja esimiehelle, joiden avulla esimies ohjaisi työyhteisöä parhaiten erilaisissa muutoksissa työntekijää kuunnellen ja osallistaen.
Tutkimuksen aihetta, esimiehen roolin merkitystä muutoksessa lähestyttiin kehityskeskusteluiden ja arvokeskusteluiden avulla. Kehitys- ja arvokeskustelujen toimivuudesta muutoksen kehittämisessä esimiehen työkaluina tutkittiin työyhteisössä kyselyiden ja sähköisen strukturoidun kyselyn avulla. Tutkimuskohteessa muutoksia vietiin läpi osallistavien menetelmien avulla. Tutkimuksessa testattiin Leanin ja palvelumuotoilun keinoja muutostilanteissa. Tutkimustulosten perusteella osallistamisella ja työyhteisöä kuuntelemalla esimerkiksi Face-to-Face-keskustelujen avulla esimies kykenee viemään parhaiten läpi työyhteisön muutoksia, tosin tämä vaatii esimieheltä myös hyviä sosiaalisia taitoja.
Johtopäätöksenä tutkimustuloksiin nojaten esimiehen roolilla on suuri merkitys muutoksien läpiviemisessä. Miten esimies ohjaa omaa tiimiään parhaiten eteenpäin tarvitaan vuorovaikutustaitoja ja kahden keskisiä kiireettömiä keskusteluhetkiä työntekijän kanssa. Perehdytyksen merkitys ja työyhteisön arvojen tunteminen ohjaavat esimiestä oikeisiin ratkaisuihin työyhteisössä. Kehityskeskustelut tarkoin määriteltynä eivät välttämättä ole oikea vaihtoehto kartoittaa henkilöstön osaamista ja arvoja, mutta työntekijän kuunteleminen ja arvojen ymmärtäminen ovat avainsanoja esimiehelle. Esimiehen rooli muutoksessa on luoda luottamusta työyhteisöön, jolla saavutetaan myös työhyvinvointia. Työyhteisöjä ja esimiehiä on monenlaisia, siksi tarvitaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja luottamuksen luomiseen, jotta saavutetaan toimiva tuloksellinen työyhteisö.
Tutkimuksen aihetta, esimiehen roolin merkitystä muutoksessa lähestyttiin kehityskeskusteluiden ja arvokeskusteluiden avulla. Kehitys- ja arvokeskustelujen toimivuudesta muutoksen kehittämisessä esimiehen työkaluina tutkittiin työyhteisössä kyselyiden ja sähköisen strukturoidun kyselyn avulla. Tutkimuskohteessa muutoksia vietiin läpi osallistavien menetelmien avulla. Tutkimuksessa testattiin Leanin ja palvelumuotoilun keinoja muutostilanteissa. Tutkimustulosten perusteella osallistamisella ja työyhteisöä kuuntelemalla esimerkiksi Face-to-Face-keskustelujen avulla esimies kykenee viemään parhaiten läpi työyhteisön muutoksia, tosin tämä vaatii esimieheltä myös hyviä sosiaalisia taitoja.
Johtopäätöksenä tutkimustuloksiin nojaten esimiehen roolilla on suuri merkitys muutoksien läpiviemisessä. Miten esimies ohjaa omaa tiimiään parhaiten eteenpäin tarvitaan vuorovaikutustaitoja ja kahden keskisiä kiireettömiä keskusteluhetkiä työntekijän kanssa. Perehdytyksen merkitys ja työyhteisön arvojen tunteminen ohjaavat esimiestä oikeisiin ratkaisuihin työyhteisössä. Kehityskeskustelut tarkoin määriteltynä eivät välttämättä ole oikea vaihtoehto kartoittaa henkilöstön osaamista ja arvoja, mutta työntekijän kuunteleminen ja arvojen ymmärtäminen ovat avainsanoja esimiehelle. Esimiehen rooli muutoksessa on luoda luottamusta työyhteisöön, jolla saavutetaan myös työhyvinvointia. Työyhteisöjä ja esimiehiä on monenlaisia, siksi tarvitaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja luottamuksen luomiseen, jotta saavutetaan toimiva tuloksellinen työyhteisö.