The LuontoHoiva and LuontoVoima quality labels in Finnish Green Care services and their impact on the field
Aho, Maarit (2019)
Aho, Maarit
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082617978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082617978
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tavoite oli tutkia suomalaisten Green Care (GC) -laatumerkkien merkitystä alan toimijoille sekä suomalaiselle GC-alalle kokonaisuutena. Työtä vahvasti ohjaavat kysymykset olivat, mikä merkitys LuontoHoiva- ja LuontoVoima-merkeillä on suomalaiselle GC-sektorille ja voidaanko merkkejä pitää jo brändinä lyhyehkön olemassaolonsa aikana. Työn tavoitteena oli myös löytää malli ja kehitysideoita paitsi merkkien brändäykseen myös yleiseen merkkien hallinnointityöhön. Tutkimuksen taustateoria pohjautui brändejä ja brändäystä koskeviin julkaisuihin. Erityisesti käsitteet brändi-identiteetti, brändin arvo ja merkitys sekä brändihallinta olivat oleellinen osa tämän työn teoriaa sekä tutkimus- ja kehittämisosiota.
Tämän tutkimuksen perusteella ts. LuontoHoiva- ja LuontoVoima-merkin saaneet palveluntuottajat, merkkien myöntäjät sekä merkkien hallinnoijan verkkosivuilla olleeseen kyselyyn vastanneet kokevat, että LuontoHoiva- ja LuontoVoima-merkeillä on merkitystä suomalaiselle GC-alalle, vaikkakin merkitys nähdään tällä hetkellä enemmän sisällöllisenä kuin taloudellisena. GC-laatumerkit koetaan keinoksi määritellä ja standardoida suomalaista GC-alaa sekä mahdollisuutena brändätä palveluja. Toisaalta merkkien oma brändäystyö on vasta alussa. Merkkien brändäys ja merkityksen kasvattaminen vaatii merkkien hallinnoijan Green Care Finland ry:n näkökulmasta lisäresursointia, mutta eritoten viestinnällistä panostusta. Merkkien hallinnoinnissa ei ole tämän tutkimuksen valossa nähtävissä merkittäviä epäkohtia, vaikkakin päähakemusdokumentin laatutyökirjan ominaisuudet kaipaavat vielä kehittämistä erityisesti hakijoiden näkökulmasta. Merkkien tulevaisuuden ja myös taloudellisen merkityksen lisäämisen kannalta oleellisinta onkin kasvattaa yleistä tietoisuutta merkkien identiteetistä ja sisällöstä. Tämä vaatii markkinointia, kuten kampanjoita, joiden tavoitteena on jo merkin saaneiden näkyvyyden lisääminen sekä uusien hakijoiden innostaminen. GC-laatumerkkien brändäyksessä voidaan hyödyntää tässä tutkimuksessa esille tulleita merkkiominaisuuksia, kuten seikkoja, että merkit ovat osoitus kyseisen GC-palvelun laadusta, ammattimaisuudesta, ympäristöystävällisyydestä ja asiakassuuntautuneisuudesta, ja että palvelut ovat varteenotettava vaihtoehto suomalaisella sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalvelusektorilla.
Tämän tutkimuksen perusteella ts. LuontoHoiva- ja LuontoVoima-merkin saaneet palveluntuottajat, merkkien myöntäjät sekä merkkien hallinnoijan verkkosivuilla olleeseen kyselyyn vastanneet kokevat, että LuontoHoiva- ja LuontoVoima-merkeillä on merkitystä suomalaiselle GC-alalle, vaikkakin merkitys nähdään tällä hetkellä enemmän sisällöllisenä kuin taloudellisena. GC-laatumerkit koetaan keinoksi määritellä ja standardoida suomalaista GC-alaa sekä mahdollisuutena brändätä palveluja. Toisaalta merkkien oma brändäystyö on vasta alussa. Merkkien brändäys ja merkityksen kasvattaminen vaatii merkkien hallinnoijan Green Care Finland ry:n näkökulmasta lisäresursointia, mutta eritoten viestinnällistä panostusta. Merkkien hallinnoinnissa ei ole tämän tutkimuksen valossa nähtävissä merkittäviä epäkohtia, vaikkakin päähakemusdokumentin laatutyökirjan ominaisuudet kaipaavat vielä kehittämistä erityisesti hakijoiden näkökulmasta. Merkkien tulevaisuuden ja myös taloudellisen merkityksen lisäämisen kannalta oleellisinta onkin kasvattaa yleistä tietoisuutta merkkien identiteetistä ja sisällöstä. Tämä vaatii markkinointia, kuten kampanjoita, joiden tavoitteena on jo merkin saaneiden näkyvyyden lisääminen sekä uusien hakijoiden innostaminen. GC-laatumerkkien brändäyksessä voidaan hyödyntää tässä tutkimuksessa esille tulleita merkkiominaisuuksia, kuten seikkoja, että merkit ovat osoitus kyseisen GC-palvelun laadusta, ammattimaisuudesta, ympäristöystävällisyydestä ja asiakassuuntautuneisuudesta, ja että palvelut ovat varteenotettava vaihtoehto suomalaisella sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalvelusektorilla.