Sosiaalinen kuntoutus Porin aikuissosiaalityössä - Palvelun kuvaus ja kehittämistarpeen selvitys
Koponen, Merita (2019)
Koponen, Merita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082717995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082717995
Tiivistelmä
Sosiaalinen kuntoutus on tullut lainsäädäntöön uudessa sosiaalihuoltolaissa vuonna 2014. Laki ei määrittele palvelua tarkasti, ja sitä toteutetaankin eri puolella Suomea hyvin eri tavoilla ja erilaisille asiakasryhmille. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin mitä sosiaalinen kuntoutus on käytännössä Porin aikuissosiaalityössä, sekä millaiselle asiakasryhmälle sitä tarjotaan ja mitkä ovat asiakkaiden tavoitteet, joihin kuntoutuksella pyritään. Lisäksi selvitettiin saavuttavatko asiakkaat tavoitteitaan sekä kokevatko työntekijät ja asiakkaat palvelun kehittämisen tarvetta.
Opinnäytetyö on laadullinen ja tutkimusaineisto kerättiin aikuissosiaalityön työntekijöille suunnatulla kyselyllä sekä sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaiden teemahaastatteluilla. Opinnäytetyö kokosi työntekijöiden sekä asiakkaiden omaan kokemukseen perustuvat näkemykset palvelusta yhteen. Tieto lisää asiakasymmärrystä ja toimii työntekijöiden apuna palvelua suunnitellessa sekä pohjana palvelun kehittämiselle.
Tutkimuksen mukaan sosiaalinen kuntoutus on Porin aikuissosiaalityössä matalimman kynnyksen palvelua, jota tarjotaan asiakkaille, joilla on elämässään yleensä useita kasautuneita haasteita. Haasteista yleisimpiä ovat mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyvät ongelmat, myös syrjäytyneisyys nousee esiin. Haasteiden vuoksi asiakkaat eivät pysty esimerkiksi työvoimahallinnon toimenpiteisiin ja tarvitsevat yksilöllistä tukea ja ohjausta. Tärkein kriteeri palveluun pääsylle on asiakkaan oma halu ja motivaatio muutokseen. Asiakkaiden tilanteet ovat hyvin yksilöllisiä ja siksi sosiaalisen kuntoutuksen sisällöt vaihtelevat runsaasti. Asiakkaat itse arvostavat palvelun sisällössä eniten järkevää, hyödyllistä tekemistä. Tärkeimmät tavoitteet johon kuntoutuksella pyritään ovat työntekijöiden mukaan asiakkaan toimintakyvyn ylläpitäminen, syrjäytymisen ehkäiseminen sekä arjen rytmittäminen. Asiakkaat toivat tärkeimpänä tavoitteenaan esiin mielialan kohentamisen sekä elämän merkityksellisyyden lisäämisen. Sekä työntekijöiden, että asiakkaiden mielestä tavoitteita myös saavutetaan. Asiakkaat kokivat esimerkiksi arkensa mielekkäämmäksi ja mielialansa paremmaksi.
Todettiin, että työntekijät ja asiakkaat ovat molemmat palveluun tyytyväisiä ja palvelun räätälöinti yksilöllisesti asiakkaiden tarpeisiin on sen tärkeimpiä ominaisuuksia. Palvelu todettiin hyvin tarpeelliseksi osaksi aikuissosiaalityötä, mutta palvelun suunnittelu ja järjestäminen koettiin myös haastavaksi, siksi työntekijät kaipasivatkin neuvoa ja tukea omalle työlleen. Sekä työntekijöiden vastauksista, että asiakkaiden haastatteluista huomattiin myös, että palveluiden yhteiskehittäminen ei selvästikään ole vielä kovin tavallista. Social rehabilitation has come to Finnish legislation in the new Social Welfare Act in 2014. Law doesn’t specify the service accurately and that is why social rehabilitation means different things around Finland. Municipalities offers social rehabilitation to different customers, also the content of the service varies. In this thesis discovered what social rehabilitation is practically in Pori Adult Social Work and what kind of customers the service is offered to and what are customers goals. In addition, it was clarified whether customers are achieving they goals and what employees and customers think about the needs to develop the service.
The thesis is qualitative. Research material was collected with employee survey and customer interviews. The thesis brought together employees and customers experiences and views about social rehabilitation service. This knowledge increases customer understanding and helps employees to make plans to their customers. Customer understanding also serves as a basis for service development.
According to the research social rehabilitation is the low-threshold service and it is offered customers who has several cumulative challenges in their lives. The most common challenges are mental health and substance use problems, but marginalization also emerges. Owing to different challenges customers are unable for example to participate in employment administration measures and they need individual support and guidance. The most important criterion for access to the service is customer’s own desire and motivation for change. The life situations of the customers are unique and that’s why content of the service varies. In the content of the service, customers value the most some rational and useful doing. According to the employees, the main goals are to maintain the customer’s ability to function, to prevent marginalization and set the rhythm for everyday life. According to the customers the main goals are improve your mood and increasing the meaning of life. Both employees and customers believe that goals are achieved. For example, customers found their everyday life more meaningful and their mood better.
It was found that both employees and customers are satisfied with the service. Both think that the most important thing is that the service can be individually customize to customer’s needs. Social rehabilitation was found very necessary part of adult social work, but employees find it quite hard to plan and organize it and that is why they hope for advice and support to do their job. From employees’ responses and customer interviews can also note that service development work in collaboration with employees and customers is clearly not very common.
Opinnäytetyö on laadullinen ja tutkimusaineisto kerättiin aikuissosiaalityön työntekijöille suunnatulla kyselyllä sekä sosiaalisen kuntoutuksen asiakkaiden teemahaastatteluilla. Opinnäytetyö kokosi työntekijöiden sekä asiakkaiden omaan kokemukseen perustuvat näkemykset palvelusta yhteen. Tieto lisää asiakasymmärrystä ja toimii työntekijöiden apuna palvelua suunnitellessa sekä pohjana palvelun kehittämiselle.
Tutkimuksen mukaan sosiaalinen kuntoutus on Porin aikuissosiaalityössä matalimman kynnyksen palvelua, jota tarjotaan asiakkaille, joilla on elämässään yleensä useita kasautuneita haasteita. Haasteista yleisimpiä ovat mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön liittyvät ongelmat, myös syrjäytyneisyys nousee esiin. Haasteiden vuoksi asiakkaat eivät pysty esimerkiksi työvoimahallinnon toimenpiteisiin ja tarvitsevat yksilöllistä tukea ja ohjausta. Tärkein kriteeri palveluun pääsylle on asiakkaan oma halu ja motivaatio muutokseen. Asiakkaiden tilanteet ovat hyvin yksilöllisiä ja siksi sosiaalisen kuntoutuksen sisällöt vaihtelevat runsaasti. Asiakkaat itse arvostavat palvelun sisällössä eniten järkevää, hyödyllistä tekemistä. Tärkeimmät tavoitteet johon kuntoutuksella pyritään ovat työntekijöiden mukaan asiakkaan toimintakyvyn ylläpitäminen, syrjäytymisen ehkäiseminen sekä arjen rytmittäminen. Asiakkaat toivat tärkeimpänä tavoitteenaan esiin mielialan kohentamisen sekä elämän merkityksellisyyden lisäämisen. Sekä työntekijöiden, että asiakkaiden mielestä tavoitteita myös saavutetaan. Asiakkaat kokivat esimerkiksi arkensa mielekkäämmäksi ja mielialansa paremmaksi.
Todettiin, että työntekijät ja asiakkaat ovat molemmat palveluun tyytyväisiä ja palvelun räätälöinti yksilöllisesti asiakkaiden tarpeisiin on sen tärkeimpiä ominaisuuksia. Palvelu todettiin hyvin tarpeelliseksi osaksi aikuissosiaalityötä, mutta palvelun suunnittelu ja järjestäminen koettiin myös haastavaksi, siksi työntekijät kaipasivatkin neuvoa ja tukea omalle työlleen. Sekä työntekijöiden vastauksista, että asiakkaiden haastatteluista huomattiin myös, että palveluiden yhteiskehittäminen ei selvästikään ole vielä kovin tavallista.
The thesis is qualitative. Research material was collected with employee survey and customer interviews. The thesis brought together employees and customers experiences and views about social rehabilitation service. This knowledge increases customer understanding and helps employees to make plans to their customers. Customer understanding also serves as a basis for service development.
According to the research social rehabilitation is the low-threshold service and it is offered customers who has several cumulative challenges in their lives. The most common challenges are mental health and substance use problems, but marginalization also emerges. Owing to different challenges customers are unable for example to participate in employment administration measures and they need individual support and guidance. The most important criterion for access to the service is customer’s own desire and motivation for change. The life situations of the customers are unique and that’s why content of the service varies. In the content of the service, customers value the most some rational and useful doing. According to the employees, the main goals are to maintain the customer’s ability to function, to prevent marginalization and set the rhythm for everyday life. According to the customers the main goals are improve your mood and increasing the meaning of life. Both employees and customers believe that goals are achieved. For example, customers found their everyday life more meaningful and their mood better.
It was found that both employees and customers are satisfied with the service. Both think that the most important thing is that the service can be individually customize to customer’s needs. Social rehabilitation was found very necessary part of adult social work, but employees find it quite hard to plan and organize it and that is why they hope for advice and support to do their job. From employees’ responses and customer interviews can also note that service development work in collaboration with employees and customers is clearly not very common.