Opetusvideo Lapset puheeksi -keskustelusta Satakunnan ammattikorkeakoulun simulaatio-opetuksen tueksi
Markkanen, Helvi Maritta Emilia (2019)
Markkanen, Helvi Maritta Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082617982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082617982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo Satakunnan ammattikorkeakoulun simulaatio-opetuksen tueksi Lapset puheeksi -keskustelusta. Tavoitteena oli kehittää mielenterveys- ja päihdetyön simulaatio-opetusta opetusvideon avulla, tuottaa selkeää ja ajantasaista tietoa Lapset puheeksi –keskustelusta, tuottaa apuväline oppimiseen sekä levittää tietoa menetelmästä. Työn tilaajana ja yhteistyötahona toimi Satakunnan ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö on projektimuotoinen, toiminnallinen opinnäytetyö.
Lapset puheeksi –menetelmä on työmenetelmä lasten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämisessä. Opinnäytetyön teoriaosassa tuodaan esille, miten etenee tyypillinen lapsen kehitys, mitkä tekijät suojaavat ja mitkä voivat haavoittaa tätä kehitystä. samoin tuodaan esille, miten lapsiperheiden kanssa työskentelevät ammattihenkilöt voivat tukea vanhempia turvaamaan lapsensa kehitystä terveeksi aikuiseksi ja suojaamaan lastaan haavoittuvilta tekijöiltä.
Lapset puheeksi -keskustelu on Toimiva lapsi&perhe -työn menetelmä, joka kehitettiin alun perin päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivien lapsiperheiden tueksi. Nykyisin Lapset puheeksi -keskustelut on otettu käyttöön myös ns. tavallisten lapsiperheiden hoitotyössä, ja menetelmää käytetäänkin laajasti esimerkiksi neuvolatyössä. Lapset puheeksi on voimavaralähtöinen menetelmä, ja sen tarkoitus on avustaa vanhempia havaitsemaan ja kartoittamaan oman perheensä voimavaroja ja ehkä käyttämätöntä potentiaaliakin. Keskeisesti Lapset puheeksi -keskusteluun liittyvät suojaavat ja haavoittavat tekijät. Haavoittavat tekijät ovat negatiivisia asioita, jotka voivat aiheuttaa perheessä haasteita ja vaikeuksia, etenkin jos negatiivinen tekijä pääsee kehittymään kauan. Suojaavat tekijät pehmentävät näiden haasteiden vaikutusta ja nimensä mukaisesti turvaavat arkea, elämän sujuvuutta ja lasten tervettä kehitystä näitä haavoittavia tekijöitä vastaan.
Projektimuotoisessa toiminnallisessa opinnäytetyössä kuvataan projektityöskentely teoriassa, kuvataan projektityöskentelyn vaiheet ja arvioidaan projektin onnistumista ja lopputulosta. Tuotoksena syntyi opetusvideo Satakunnan ammattikorkeakoulun simulaatio-opetuksen tueksi. Opetusvideo esitettiin tilaajalle. Tilaaja antoi palautteen sähköisessä muodossa (Liite 3).
Lapset puheeksi –menetelmä on työmenetelmä lasten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämisessä. Opinnäytetyön teoriaosassa tuodaan esille, miten etenee tyypillinen lapsen kehitys, mitkä tekijät suojaavat ja mitkä voivat haavoittaa tätä kehitystä. samoin tuodaan esille, miten lapsiperheiden kanssa työskentelevät ammattihenkilöt voivat tukea vanhempia turvaamaan lapsensa kehitystä terveeksi aikuiseksi ja suojaamaan lastaan haavoittuvilta tekijöiltä.
Lapset puheeksi -keskustelu on Toimiva lapsi&perhe -työn menetelmä, joka kehitettiin alun perin päihde- ja mielenterveysongelmista kärsivien lapsiperheiden tueksi. Nykyisin Lapset puheeksi -keskustelut on otettu käyttöön myös ns. tavallisten lapsiperheiden hoitotyössä, ja menetelmää käytetäänkin laajasti esimerkiksi neuvolatyössä. Lapset puheeksi on voimavaralähtöinen menetelmä, ja sen tarkoitus on avustaa vanhempia havaitsemaan ja kartoittamaan oman perheensä voimavaroja ja ehkä käyttämätöntä potentiaaliakin. Keskeisesti Lapset puheeksi -keskusteluun liittyvät suojaavat ja haavoittavat tekijät. Haavoittavat tekijät ovat negatiivisia asioita, jotka voivat aiheuttaa perheessä haasteita ja vaikeuksia, etenkin jos negatiivinen tekijä pääsee kehittymään kauan. Suojaavat tekijät pehmentävät näiden haasteiden vaikutusta ja nimensä mukaisesti turvaavat arkea, elämän sujuvuutta ja lasten tervettä kehitystä näitä haavoittavia tekijöitä vastaan.
Projektimuotoisessa toiminnallisessa opinnäytetyössä kuvataan projektityöskentely teoriassa, kuvataan projektityöskentelyn vaiheet ja arvioidaan projektin onnistumista ja lopputulosta. Tuotoksena syntyi opetusvideo Satakunnan ammattikorkeakoulun simulaatio-opetuksen tueksi. Opetusvideo esitettiin tilaajalle. Tilaaja antoi palautteen sähköisessä muodossa (Liite 3).