Työnantajamielikuva vuokratyöntekijöiden näkökulmasta: Total-Henkilöstöpalvelut Oy
Leinonen, Amalia (2019)
Leinonen, Amalia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082517970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082517970
Tiivistelmä
Tutkimus kohdistui Total-Henkilöstöpalvelut Oy:n työnantajamielikuvaan vuokratyöntekijöiden näkökulmasta eli yrityksen sisäisestä näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää työnantajamielikuvan nykytila ja löytää toiminnasta mahdollisia kehittämiskohtia. Työnantajamielikuvan merkitys nykypäivän työelämässä on kasvamassa edelleen ja se vaikuttaa työtyytyväisyyteen, sitoutumiseen ja työssä viihtymiseen sekä ulkoisesti myös potentiaalisten osaajien houkuttelemiseen.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullinen osuus toteutettiin vuokratyöntekijöiden sekä Total-Henkilöstöpalvelut Oy:n liiketoimintajohtajan haastatteluilla ja määrällinen osuus työntekijöille lähetetyllä kyselylomakkeella. Yrityksen näkökulmaa ja työntekijöiden vastauksia peilattiin toisiinsa yhdessä teoreettisen tiedon kanssa. Näin saatiin selville myös se, miten yrityksen ajatukset kohtasivat työntekijöiden kokemusten kanssa.
Tutkimuksella etsittiin vastauksia siihen, millaisena työnantajana nykyiset vuokratyöntekijät kokevat Total-Henkilöstöpalvelut, mitkä asiat vaikuttavat työnantajamielikuvaan positiivisesti ja negatiivisesti, sekä mitkä asiat vaativat kehittämistä. Tuloksena haluttiin löytää Total-Henkilöstöpalveluiden toiminnasta onnistuneita tekoja, sekä niitä asioita, joissa yritys voi edelleen kehittyä työnantajana.
Tutkimuksen avulla selvisi, että Total-Henkilöstöpalveluiden työnantajamielikuva on hyvä ja työntekijät suosittelisivat yritystä työnantajana myös muille, mutta toiminnassa on myös kehitettäviä asioita, kuten yhteydenpidon määrä työntekijöihin sekä palautteen antaminen. Johtopäätöksissä ja pohdinnassa esitellään tarkempien tulosten kanssa myös kehittämisehdotuksia, sekä jatkotutkimusideoita.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullinen osuus toteutettiin vuokratyöntekijöiden sekä Total-Henkilöstöpalvelut Oy:n liiketoimintajohtajan haastatteluilla ja määrällinen osuus työntekijöille lähetetyllä kyselylomakkeella. Yrityksen näkökulmaa ja työntekijöiden vastauksia peilattiin toisiinsa yhdessä teoreettisen tiedon kanssa. Näin saatiin selville myös se, miten yrityksen ajatukset kohtasivat työntekijöiden kokemusten kanssa.
Tutkimuksella etsittiin vastauksia siihen, millaisena työnantajana nykyiset vuokratyöntekijät kokevat Total-Henkilöstöpalvelut, mitkä asiat vaikuttavat työnantajamielikuvaan positiivisesti ja negatiivisesti, sekä mitkä asiat vaativat kehittämistä. Tuloksena haluttiin löytää Total-Henkilöstöpalveluiden toiminnasta onnistuneita tekoja, sekä niitä asioita, joissa yritys voi edelleen kehittyä työnantajana.
Tutkimuksen avulla selvisi, että Total-Henkilöstöpalveluiden työnantajamielikuva on hyvä ja työntekijät suosittelisivat yritystä työnantajana myös muille, mutta toiminnassa on myös kehitettäviä asioita, kuten yhteydenpidon määrä työntekijöihin sekä palautteen antaminen. Johtopäätöksissä ja pohdinnassa esitellään tarkempien tulosten kanssa myös kehittämisehdotuksia, sekä jatkotutkimusideoita.