Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Study on Consumer Demand on Electric Cars: The challenges related to battery electric vehicle adoption in Europe and expectations set by the customer base of Škoda Finland

Mattila, Jari (2019)

Avaa tiedosto
Mattila_Jari.pdf (9.913Mt)
Lataukset: 


Mattila, Jari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082918061
Tiivistelmä
Sähköauto on aiheena yksi keskeisimpiä ja ajankohtaisimpia tämän päivän autoteollisuudessa ja mediassa. Aihe herättää kiinnostusta myös laajalti alan ulkopuolella, ja lähestulkoon kaikki eurooppalaiset kuluttajat ovat tietoisia tästä vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivasta kulkuneuvosta. Tästä huolimatta vasta harva valmistaja on alkanut valmistaa täyssähköautoja eivätkä tähän mennessä markkinoille tulleet mallit täytä läheskään kaikkien asiakkaiden odotuksia tai vaatimuksia.
Sähköautojen osuus kokonaismarkkinasta on edelleen todella marginaalinen, ja markkinakasvu on hitaampaa, kuin mitä valmistajat tai hallitukset odottavat. Valmistukseen liittyvät haasteet, uudet teknologiat, puhumattakaan liiketoimintamalleista, saati asiakaskäyttäytymisestä, luovat paljon haasteita valmistajille ja herättävät asiakkaissa paljon ajatuksia ja kysymyksiä.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoituksena on tuoda esiin suurimpia täyssähköautojen yleistymiseen liittyviä haasteita ja haasteiden takana olevia syitä Euroopassa. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus toteutettiin Škodan suomalaiselle asiakaskunnalle kyselynä, jonka tavoitteena oli selvittää täyssähköautoihin kohdistuvaa asiakaskäyttäytymistä, mukaan lukien asetettuja vaatimuksia ja odotuksia täyssähköautoihin ja niiden ominaisuuksiin liittyen. Kaikki tulokset käsiteltiin koko otoksen näkökulmasta, mutta myös eroja ikäryhmien, asuinalueiden, sukupuolien ja jopa tulo- ja koulutusluokkien välillä analysoitiin ja löydettiin. Otos koostui 465 asiakkaasta eri puolilta Suomea, iältään 25–64 vuotta.
Tutkimus suunniteltiin ja toteutettiin yhteistyössä suomalaisen Škodaa maahantuovan yrityksen, Helkama-Auto Oy:n kanssa. Otos ja siihen liittyvä data kerättiin yhteistyössä Bisnode Analyticsin kanssa sekä Suomen liikenne- ja viestintävirasto Traficomin avustuksella.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste