Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työpaikalla oppiminen ammatillisen peruskoulutuksen menestystekijänä

Backman, Susanna; Backman, Susanna (2019)

Avaa tiedosto
susanna_backman.pdf (741.5Kt)
Lataukset: 


Backman, Susanna
Backman, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082718007
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin työpaikalla oppimista ammatillisen peruskoulutuksen menestystekijänä. Tavoitteena oli tuoda esille työpaikalla oppimisen rooli osana ammatillisen perustutkinnon suorittamista ja ne menestystekijät, joiden avulla ammatillinen koulutus pystyy säilyttämään elinvoimaisuutensa ja kilpailukykynsä sekä vastaamaan suomalaisten työmarkkinoiden työvoimatarpeisiin entistä tehokkaammin.

Työn tilaajana oli Tampereen seudun ammattiopiston (Tredun) liiketalouden yksikkö.
Tarkoituksena oli tuottaa hyödyllistä tietoa työpaikalla oppimisen merkityksestä ja yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta yksikön opettajille, muulle henkilöstölle ja sidosryhmille.

Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin havainnointia. Havainnointeihin saatiin syvyyttä hyödyntämällä kirjoittajan omaa, pitkäaikaista
työkokemusta työpaikalla oppimisen ohjauksesta. Havainnointien tukena käytettiin aiheeseen liittyviä verkkojulkaisuja, kirjallisia lähteitä ja asiantuntijahaastatteluja.

Työn tuloksista käy ilmi, että työpaikalla oppimisen rooli ammatillisen perustutkinnon
suorittamisessa on jatkuvasti kasvanut. Käytännön taitojen oppimisella on vahva perinne suomalaisessa ammattikouluhistoriassa. Nykypäivän ammatillinen koulutus yhdistää menestyksekkäästi perinteet uuden ajan oppimiskäsityksiin- ja menetelmiin.
Ammatillisen koulutuksen reformi mahdollistaa sekä yksilöllisten opintopolkujen toteuttamisen että työpaikalla oppimisen ja lähiopintojen joustavan yhdistämisen. Uudistuksen avulla ammatillinen koulutus voi lisätä yhteiskunnallista vaikuttavuuttaan
vastaamalla entistä tehokkaammin työmarkkinoiden tarpeisiin.
 
The purpose of this thesis was to examine work-based learning as a key success factor
in the vocational education. The aim was to introduce work-based learning as a part of
the vocational qualification and the critical success factors which enable the vocational
education to thrive further and increase its competitiveness in order to meet the expectations and needs of the Finnish labour market.
This thesis was commissioned by Tampere Vocational College Tredu. The aim was to
provide useful information about the significance and impact of the work-based learning to teachers, personnel and important interest groups.
This study was carried out as a qualitative study. The approach was mainly observative. The basis for the observations was the writer’s long-term employment in the vocational education as a teacher and on-the-job instructor. Legislation, relevant articles,
literature and expert interviews were used to substantiate the conclusions of the observations.
The results of this study show that the significance of the work-based learning has
grown. Learning by doing is a traditional method used by the Finnish vocational education. Current success is based on succesfully combining traditions to the new age
conception and methods of learning. Reform of vocational upper secondary education
(2018) enables an increasingly designed plan for each student to reach a qualification.
Combining the theory- and the work-based learning has become more flexible. The
vocational education has a chance to increase its social impact by responding more
efficiently to the needs of the labour market.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste