Näytä suppeat kuvailutiedot

Aikuinen lapsen tahdon tulkkina, alle 3-vuotiaan lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa

Sutinen, Heta; Kyllönen, Taru (2019)

dc.contributor.authorSutinen, Heta
dc.contributor.authorKyllönen, Taru
dc.date.accessioned2019-08-30T09:46:22Z
dc.date.available2019-08-30T09:46:22Z
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/227602
dc.description.abstractTässä opinnäytetyössä kartoitettiin, millaisia merkkejä varhaiskasvatuksen henkilökunta tarkkailee alle 3-vuotiaissa lapsissa heidän osallisuutensa mahdollistamiseksi ja millaisissa tilanteissa niihin pystytään parhaiten reagoimaan. Lisäksi selvitettiin, millaiset seikat tukevat tätä toimintaa ja millaiset seikat vaikeuttavat reagointia. Opinnäytetyön tulosten tavoitteena oli lisätä pienten lasten osallisuuden mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa antamalla tietoa otollisimmista tilanteista havainnoida lapsen osallisuuden merkkejä. Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla kolmen päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmän kasvattajia lasten näyttämistä merkeistä. Haastattelut toteutettiin jokaisen ryhmän omassa päiväkodissa. Haastatteluiden jälkeen havainnoitiin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmien toimintaa. Havainnoimalla kartoitettiin lasten ja kasvattajien välistä vuorovaikutusta osallisuuden näkökulmasta päiväkotien omassa toimintaympäristössä. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, minkä jälkeen se järjesteltiin teemoittelemalla. Haastatteluiden ja havainnointien aineistot järjestettiin eri teemojen alle, minkä jälkeen ne koottiin yhteen. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että lapset näyttävät osallisuuden merkkejä ja omia mielenkiinnon kohteitaan helpoiten ja havaittavimmin vapaimmissa toimintaajoissa, kuten ulkoilussa ja pienryhmätoiminnan aikana. Työn tarkoituksena oli antaa varhaiskasvatuksen henkilöstölle tietoa tilanteista, joissa osallisuuden merkkeihin reagointiin parhaiten, sekä siitä, millaisissa tilanteissa lapsille mahdollistui osallisuuden merkkien näyttäminen helpoiten. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan mahdollisuuksien mukaan lisätä havainnointi ja reagointiherkkyyttä niissä tilanteissa, joissa merkkeihin ei ole aiemmin pystytty vastaamaan sekä tilanteissa, joissa lapset ovat aktiivisimmillaan asian suhteen. Lasten osallisuudesta puhutaan paljon, mutta tämän kaltaisen tutkimuksen tekeminen antaa uutta näkökulmaa aiheeseen. Myös opinnäytetyön tulokset osoittavat, että lapsen osallisuutta tulisi huomioida ottamalla heidät huomioon toiminnan suunnittelussa, toteuttamisessa sekä arvioinnissa.-
dc.language.isofin-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleAikuinen lapsen tahdon tulkkina, alle 3-vuotiaan lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2019083018066-
dc.subject.specializationLapsi- ja perhelähtöinen työ-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.ysoVarhaiskasvatus, osallisuus, havainnointi-
dc.relation.contractorKotkan kaupunki, varhaiskasvatus-
dc.subject.disciplineSosionomi-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot