Business Plan for Gurulogic Microsystems Oy
Katajisto, Kaisa (2019)
Katajisto, Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019083018069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019083018069
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten Gurulogic Microsystems Oy:n luomia teknologioita voisi soveltaa uusia kaupallistettavia tuotteita suunniteltaessa. Tavoitteena oli selvittää liiketoimintasuunnitelman avulla tuotteistamiseen liittyviä seikkoja, etsiä mahdollisia kilpailijoita sekä arvioida tuotteen merkitystä mahdollisille asiakkaille.
Tutkittava teknologia päätettiin yhdessä Hesburgerin perustajan ja yrittäjä Heikki Salmelan sekä Gurulogic Microsystems Oy:lle työskentelevän patenttilakimies Anne-Mari Lummevuon kanssa. Tuotteelta haluttavat ominaisuudet selvitettiin haastattelemalla yhdeksän eri yrityksen tai kaupan edustajaa: näiden haastattelujen pohjalta mietittiin millainen tuote toimisi parhaiten riippumatta siitä, millä alalla ostajataho toimisi. Teoriaosuutta varten haastateltiin Gurulogic Microsystems Oy:n teknologiajohtajaa Tuomas Kärkkäistä sekä käytiin läpi yrittäjyyttä ja tuotteistamista käsitteleviä kirjallisia lähteitä.
Opinnäytetyö toimii yhtä aikaa sekä liiketoimintasuunnitelmana että esittelynä Gurulogic Microsystems Oy:lle. Projektin alkaessa Heikki Salmela halusi ennen kaikkea selvittää, kuinka yrityksen luomia teknologioita voisi hyödyntää kaupallisesti muilla tavoilla kuin niillä, joihin ne alun perin on luotu. Työn yhteenvedossa pohditaan mikä olisi paras toimintatapa teknologian tuotteistamiseksi. The objective of this thesis was to study how a specific technology created by Gurulogic Microsystems Oy could be commercialized to a new kind of product. The goal was to write a business plan addressing various aspects related to productization, competition at the market and customer evaluations.
The product was initiated by Heikki Salmela, Founder of Hesburger and Co-founder of Gurulogic Microsystems Oy, and implemented with help of Anne-Mari Lummevuo, Counsel and Patent Attorney working for Gurulogic Microsystems Oy. To figure out what kind of a product would be appropriate, nine interviews were made. Based on these interviews, the product architecture was thought in a way that it would work no matter what would be the customers area of business. For the theoretical part of thesis, help and technological explanations came from Mr. Tuomas Kärkkäinen, CTO of Gurulogic Microsystems Oy as well as literature review of entrepreneurship and researching of competitors and competing products.
This thesis acts as a business plan and as a showcase for Gurulogic Microsystems Oy. When this project was initiated, Mr. Salmela wanted first and foremost to find out, how the technologies created by Gurulogic could be used in creating new products. This required some outside-of-the-box thinking, and the results are presented in the Conclusions chapter.
Tutkittava teknologia päätettiin yhdessä Hesburgerin perustajan ja yrittäjä Heikki Salmelan sekä Gurulogic Microsystems Oy:lle työskentelevän patenttilakimies Anne-Mari Lummevuon kanssa. Tuotteelta haluttavat ominaisuudet selvitettiin haastattelemalla yhdeksän eri yrityksen tai kaupan edustajaa: näiden haastattelujen pohjalta mietittiin millainen tuote toimisi parhaiten riippumatta siitä, millä alalla ostajataho toimisi. Teoriaosuutta varten haastateltiin Gurulogic Microsystems Oy:n teknologiajohtajaa Tuomas Kärkkäistä sekä käytiin läpi yrittäjyyttä ja tuotteistamista käsitteleviä kirjallisia lähteitä.
Opinnäytetyö toimii yhtä aikaa sekä liiketoimintasuunnitelmana että esittelynä Gurulogic Microsystems Oy:lle. Projektin alkaessa Heikki Salmela halusi ennen kaikkea selvittää, kuinka yrityksen luomia teknologioita voisi hyödyntää kaupallisesti muilla tavoilla kuin niillä, joihin ne alun perin on luotu. Työn yhteenvedossa pohditaan mikä olisi paras toimintatapa teknologian tuotteistamiseksi.
The product was initiated by Heikki Salmela, Founder of Hesburger and Co-founder of Gurulogic Microsystems Oy, and implemented with help of Anne-Mari Lummevuo, Counsel and Patent Attorney working for Gurulogic Microsystems Oy. To figure out what kind of a product would be appropriate, nine interviews were made. Based on these interviews, the product architecture was thought in a way that it would work no matter what would be the customers area of business. For the theoretical part of thesis, help and technological explanations came from Mr. Tuomas Kärkkäinen, CTO of Gurulogic Microsystems Oy as well as literature review of entrepreneurship and researching of competitors and competing products.
This thesis acts as a business plan and as a showcase for Gurulogic Microsystems Oy. When this project was initiated, Mr. Salmela wanted first and foremost to find out, how the technologies created by Gurulogic could be used in creating new products. This required some outside-of-the-box thinking, and the results are presented in the Conclusions chapter.