Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ensiapupelit ja niiden käyttömahdollisuudet

Enholm, Bea; Vehkavuori, Riki (2019)

 
Avaa tiedosto
Enholm_Bea_Vehkavuori_Riki.pdf (14.20Mt)
Lataukset: 


Enholm, Bea
Vehkavuori, Riki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019083018070
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kahden Turun ammattikorkeakoulun ensihoidon opiskelijan tekemä kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli selvittää tällä hetkellä olemassa oleva ensiapupelit ja niiden käyttömahdollisuudet. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Turun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyössä luotiin ensin kattava kirjallisuuskatsaus ensiapuosaamiseen ja asenteisiin ensiavun antamista kohtaan, sekä siihen, millaista näyttöä ensiapupelien ja opetuspelien käytöstä opetuksen tukena löytyy. Tämän jälkeen tarkasteltiin ilmaisia, kaikkien saatavilla olevia ensiapupelejä sekä niiden käyttökelpoisuutta ensiavun opetuksessa.

Kirjallisuuskatsauksesta käy ilmi, että kansainvälisesti katsottuna ensiaputaidot ja asenteet ovat riittämättömät. Pelien käytöstä yleisesti ottaen opetuksen tukena on saatu paljon positiivisia tutkimustuloksia niin koululaisten kuin yliopisto-opiskelijoidenkin keskuudessa. Myös muutaman ensiapupelin hyödyllisyydestä löytyy tieteellistä tutkimusta. Toisaalta tutkimuksista käy ilmi, että pelit eivät voi syrjäyttää perinteistä käytännön harjoitteluun perustuvaa ensiapuopetusta, vaan ovat parhaiten hyödynnettävissä perinteisen opetuksen tukena.

Opinnäytetyö sisältää kirjallisuuteen perustuvaa pohdintaa siitä, mitä ominaisuuksia hyvällä ensiapupelillä tulisi olla. Tätä tietoa voidaan hyödyntää ensiapupelien kehittämisessä tulevaisuudessa. Hyvän ensiapupelin ominaisuuksista ei ole kuitenkaan tehty tutkimusta, joten mahdolliset pelinkehittäjät joutuvat itse ratkaisemaan useat pelin kehittelyyn liittyvät pulmat. Suomessa olisikin aiheellista tutkia jo löytyvien ensiapupelien tehokkuutta opetuksen tukena sekä tutkimustulosten perusteella pohtia, kuinka niitä voitaisiin edelleen kehittää ja hyödyntää.

This thesis is a literature review of first aid games and their possibilities made by two emergency care students for Turku University of Applied Sciences. The aim was to create a comprehensive literature review of general knowledge and attitudes toward first aid, and to examine what kind of evidence can be found of the usefulness of first aid games and serious games in teaching. After this a review was made to examine what kind of first aid games are available for everyone free of charge, and how useful they are in teaching first aid.

The results of literature review indicate that general knowledge and attitudes toward first aid are insufficient. The use of serious games as a teaching method in general has led to positive learning results among pupils and university students. There is also evidence that certain first aid games are useful in teaching first aid. However, research suggests that games cannot replace traditional practice-based first aid training but are best utilized along with traditional training methods.

This thesis includes literature-based reflection of what qualities a good first aid game should have. This information can be utilized for the development of first aid games in the future. No research was found considering the qualities of a good first aid game, so prospective game developers must solve various dilemmas related to game development by themselves. In Finland it would be justifiable to study the effectiveness of the first aid games developed by now and, based on these studies, reflect on how these games could be further developed.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste