Delaktighet genom avlönat arbete hos personer med intellektuell funktionsnedsättning
Anthoni, Frida; Stude, Victoria (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Anthoni, Frida
Stude, Victoria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090218104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090218104
Tiivistelmä
I Finland finns det ca 3 000 personer med intellektuell funktionsnedsättning som har utbildning och intresse av ett avlönat arbete. De flesta av dessa personer deltar i arbetsverksamhet utan avtalsenlig lön, trots att personer med funktionsnedsättning har samma rätt till arbete som alla andra. Detta examensarbete skrivs inom projektet ”Rätt till arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning”. Projektet är ett samarbete mellan Yrkeshögskolan Arcada och Kårkulla. Att ha en roll som arbetstagare och vara sysselsatt anses i det finländska samhället ha högt värde. Genom att ha ett arbete och tjäna lön kan människan uppleva delaktighet och därmed uppnå hälsa och välbefinnande. Eftersom tidigare forskning tyder på att få personer med intellektuell funktionsnedsättning anställs till lönearbete, kan detta examensarbete visa varför dessa personer skulle gynnas av ett lönearbete. Syftet med examensarbetet är att beskriva hur personer med intellektuell funktionsnedsättning upplever delaktighet genom avlönat arbete. I detta examensarbete ligger fokus på upplevelse av delaktighet i samhället och social delaktighet. Som teoretisk referensram fungerar det inom ergoterapin centrala begreppet, delaktighet. Detta är en kvalitativ intervjustudie. Sju personer med intellektuell funktionsnedsättning som har erfarenhet av ett avlönat arbete intervjuades. Som analysmetod används en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet visar att personer med intellektuell funktionsnedsättning genom ett avlönat arbete upplever delaktighet i samhället och social delaktighet. Delaktigheten upplevs bl.a. genom känslan att vara jämställd med andra i samhället, att tjäna lön, att höra till en social gemenskap och genom att skapa nya sociala kontakter. Som fortsatt forskning inom ergoterapin rekommenderas att undersöka hur en ergoterapeut kunde stöda och främja anställningen för personer med intellektuell funktionsnedsättning.