Työntekijöiden kokemuksia systeemisestä toimintamallista lapsen palvelutarpeen arvioinnissa
Syvelä, Kari; Mikkonen, Olli (2019)
Syvelä, Kari
Mikkonen, Olli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090318122
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Kotkan kaupungin perhepalveluiden lastensuojelun sosiaalityön yksikkö. Kotkan kaupunki osallistui valtakunnalliseen LAPE-hankkeeseen, jossa pilotoitiin systeemistä toimintamallia lastensuojelun palveluissa. Kotkassa mallin pilotointi koski ainoastaan lapsen palvelutarpeen arviointia. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää työntekijöiden kokemuksia systeemisestä toimintamallista. Työllä tavoitellaan saatavaksi sellaista tietoa, jota työnantaja voi käyttää toiminnan kehittämiseen.
Työn teoriaosuus koostuu palvelutarpeen arvioinnin ja systeemisen toimintamallin, systeemisen ajattelutavan sekä vallitsevan lainsäädännön peruskäsitteiden avaamisesta. Teoriapohjassa olemme käyttäneet ajankohtaisia internetlähteitä sekä alan kirjallisuutta koko systeemisen toiminta-ajatuksen ajalta. Olemme käyttäneet myös uusimpia tutkimuksia, joita valtakunnallisen LAPE- hankkeen myötä julkaistiin useita työn kirjoittamisen aikana.
Tutkimusaineiston keräsimme lapsen palvelutarpeen arvioinnissa työskenteleville suunnatulla Webropol-kyselyllä marraskuussa 2018. Kutsukirje ja linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostilla 11 systeemisen toimintamallin mukaisissa tiimeissä työskennelleelle henkilölle, joista kyselyymme vastasi 7 henkilöä. Kutsu koski kaikkia systeemisen toimintamallin mukaisen tiimin jäseniä sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia, koordinaattoria, perheterapeuttia ja konsultoivaa sosiaalityöntekijää.
Tulosten perusteella vastaajat näkivät systeemisen toimintamallin mahdollisuudet laadukkaan asiakastyön perustaksi. Lisäksi lisääntynyt reflektointi ja vastuun jakaminen nousivat positiivisina kokemuksina esille ja näillä koettiin olevan myös työssäjaksamista tukeva vaikutus. Toisaalta koettiin myös, että systeeminen toimintamalli vaatii toimiakseen työntekijältä aikaa ja työpanosta enemmän, kuin siihen oli mahdollista pilottijakson aikana kohdistaa. Työntekijöiden kokemukset systeemisestä toimintamallista lapsen palvelutarpeen arvioinnissa olivat hyvin saman kaltaisia.
Työn teoriaosuus koostuu palvelutarpeen arvioinnin ja systeemisen toimintamallin, systeemisen ajattelutavan sekä vallitsevan lainsäädännön peruskäsitteiden avaamisesta. Teoriapohjassa olemme käyttäneet ajankohtaisia internetlähteitä sekä alan kirjallisuutta koko systeemisen toiminta-ajatuksen ajalta. Olemme käyttäneet myös uusimpia tutkimuksia, joita valtakunnallisen LAPE- hankkeen myötä julkaistiin useita työn kirjoittamisen aikana.
Tutkimusaineiston keräsimme lapsen palvelutarpeen arvioinnissa työskenteleville suunnatulla Webropol-kyselyllä marraskuussa 2018. Kutsukirje ja linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostilla 11 systeemisen toimintamallin mukaisissa tiimeissä työskennelleelle henkilölle, joista kyselyymme vastasi 7 henkilöä. Kutsu koski kaikkia systeemisen toimintamallin mukaisen tiimin jäseniä sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia, koordinaattoria, perheterapeuttia ja konsultoivaa sosiaalityöntekijää.
Tulosten perusteella vastaajat näkivät systeemisen toimintamallin mahdollisuudet laadukkaan asiakastyön perustaksi. Lisäksi lisääntynyt reflektointi ja vastuun jakaminen nousivat positiivisina kokemuksina esille ja näillä koettiin olevan myös työssäjaksamista tukeva vaikutus. Toisaalta koettiin myös, että systeeminen toimintamalli vaatii toimiakseen työntekijältä aikaa ja työpanosta enemmän, kuin siihen oli mahdollista pilottijakson aikana kohdistaa. Työntekijöiden kokemukset systeemisestä toimintamallista lapsen palvelutarpeen arvioinnissa olivat hyvin saman kaltaisia.