Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakkaan matka Savonlinjalla

Oittinen, Paulina (2019)

 
Avaa tiedosto
Oittinen_Paulina.pdf (5.465Mt)
Lataukset: 


Oittinen, Paulina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418156
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakkaan matka Savonlinjalla. Nykyään erityisesti tilausajojen ja valmismatkojen markkinat ovat erittäin kilpaillut, minkä vuoksi asiakaskokemus ja asiakkaan prosessien ymmärtäminen näillä liiketoiminta-alueilla ovat yhä tärkeämpiä strategisia painopisteitä.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkaan kokemusta eri kohtaamispisteissä. Tutkimuskysymykset ”Millainen on palvelupolku Savonlinjan tilausajoissa ja elämysmatkoissa?” ja ”Millaisena asiakkaat kokevat asioinnin näillä kahdella liiketoiminta-alueella?” ohjasivat tutkimusprosessia. Tutkimuksen tärkeänä tavoitteena oli myös tuottaa toimeksiantajalle toimenpidesuosituksia siitä, kuinka palvelupolkua ja asiakaskokemusta voitaisiin kehittää.

Teoreettinen viitekehys muodostui kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa käsiteltiin palvelun johtamista ja markkinointia: palveluympäristöä, palvelupolkua ja palvelun laadun muodostumista sekä erilaisia palvelukanavia. Toinen pääluku keskittyi asiakaskokemukseen ja sen muodostumiseen, johtamiseen ja mittaamiseen.

Tutkimus toteutettiin sekä laadullisella että määrällisellä tutkimuksella. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia, joka toteutettiin Savonlinjan järjestämällä messu- ja ostosmatkalla tammikuussa 2019. Määrällinen tutkimus toteutettiin kahdella sähköisellä kyselylomakkeella. Toinen kyselylomakkeista lähetettiin Savonlinjan elämysmatka-asiakkaille ja toinen tilausajoasiakkaille, jotka olivat käyttäneet Savonlinjan palveluja viimeisen vuoden sisällä.

Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkailla on pääsääntöisesti myönteisiä kokemuksia palveluista ja he suosittelisivat Savonlinjaa mielellään myös ystävilleen. Tutkimuksessa selvisi myös, millaisista palvelutuokioista ja kontaktipisteistä asiakkaiden palvelupolku tyypillisesti muodostuu. Tutkimuksen pohjalta saatiin laadittua kehittämisehdotuksia, joiden avulla Savonlinja voisi kehittää palvelupolkuja ja asiakaskokemusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste