Myynnin haasteita kunnallisessa jätehuollossa
Hyypiä, Minna (2019)
Hyypiä, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418151
Tiivistelmä
Jätehuoltoala on monivaiheinen ja jatkuvasti kehittyvä kokonaisuus, jota ohjailevat muun muassa EU:n jätesäädöspaketti, muuttuva jätelainsäädäntö, muut lait, erilaiset paikalliset ja valtakunnalliset määräykset, sopimukset sekä viranhaltijapäätökset.
Opinnäytetyön toimeksianto tuli Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:ltä, joka toimii Varsinais-Suomen alueella. Kunnallisen jätehuoltoyhtiön pääasiallinen tehtävä on lakisääteisten jätehuoltopalveluiden tuottaminen asukkaille sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnoille. Lisäksi yhtiö tarjoaa lakisääteiset kunnan toissijaisella vastuulla olevat jätehuoltopalvelut elinkeinoelämälle, mikäli yritys ei muutoin saa niitä kohtuullisin ehdoin vapailta markkinoilta. Tällöin kyseessä on kunnan toissijainen vastuu eli TSV.
Jätelaki muuttui 1.1.2019. Kaksivaiheinen lakimuutos on supistanut kuntavastuuta. Opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena oli kuvata yrityksiin (TSV) liittyvistä muutoksista aiheutuvia yhtiön arkeen vaikuttavia toimintoja, jotka astuvat lopullisesti voimaan vuonna 2020. Tästä alkaen Lounais-Suomen Jätehuolto on velvollinen käyttämään sähköistä tietoalustaa, Materiaalitoria, TSV-asiakkaiden osalta. Tämän työn tarkoitus oli myös kuvata järjestelmän käyttöperiaatetta ja Materiaalitorin pilotointivaiheen kokemuksia yhtiön näkökulmasta.
Surveypalilla tehdyn kvantitatiivisen tutkimuskyselyn tarkoituksena oli kartoittaa TSV-yritysten määrää ja palveluntarpeita kunnallisessa jätehuollossa. Samalla nähtiin myös yritysten kiinnostus aihetta kohtaan ja heidän tietoisuutensa jätelain muutoksista siihen sisältyvine velvoitteineen. Tulosten ja johtopäätösten perusteella voidaan arvioida jatkoa varten yhtiön resurssitarpeita yritysasiakkaiden palveluiden tuottamiseen ja seurantaan sekä heidän tiedottamistansa varten. Sähköinen kyselylomake lähetettiin 250:lle alueen yritysasiakkaalle, joista 25 vastasi kyselyyn. Kokonaisvastausprosentiksi muodostui 10 %. Tuloksia on analysoitu 21 vastaajan mukaan, joten lopulliseksi vastausprosentiksi jäi 8,4 %, ja näin ollen tuloksia voidaan pitää vain suuntaa antavina. Kyselyn avulla ei päästy toivottuun tulokseen asiakasmäärien kartoittamisen suhteen, mutta saatiin vahvistusta ja tukea olemassa oleviin ennakkokäsityksiin yritysasiakkaiden jätehuoltopalveluntarpeista
Opinnäytetyön toimeksianto tuli Lounais-Suomen Jätehuolto Oy:ltä, joka toimii Varsinais-Suomen alueella. Kunnallisen jätehuoltoyhtiön pääasiallinen tehtävä on lakisääteisten jätehuoltopalveluiden tuottaminen asukkaille sekä kunnan hallinto- ja palvelutoiminnoille. Lisäksi yhtiö tarjoaa lakisääteiset kunnan toissijaisella vastuulla olevat jätehuoltopalvelut elinkeinoelämälle, mikäli yritys ei muutoin saa niitä kohtuullisin ehdoin vapailta markkinoilta. Tällöin kyseessä on kunnan toissijainen vastuu eli TSV.
Jätelaki muuttui 1.1.2019. Kaksivaiheinen lakimuutos on supistanut kuntavastuuta. Opinnäytetyön pääasiallisena tavoitteena oli kuvata yrityksiin (TSV) liittyvistä muutoksista aiheutuvia yhtiön arkeen vaikuttavia toimintoja, jotka astuvat lopullisesti voimaan vuonna 2020. Tästä alkaen Lounais-Suomen Jätehuolto on velvollinen käyttämään sähköistä tietoalustaa, Materiaalitoria, TSV-asiakkaiden osalta. Tämän työn tarkoitus oli myös kuvata järjestelmän käyttöperiaatetta ja Materiaalitorin pilotointivaiheen kokemuksia yhtiön näkökulmasta.
Surveypalilla tehdyn kvantitatiivisen tutkimuskyselyn tarkoituksena oli kartoittaa TSV-yritysten määrää ja palveluntarpeita kunnallisessa jätehuollossa. Samalla nähtiin myös yritysten kiinnostus aihetta kohtaan ja heidän tietoisuutensa jätelain muutoksista siihen sisältyvine velvoitteineen. Tulosten ja johtopäätösten perusteella voidaan arvioida jatkoa varten yhtiön resurssitarpeita yritysasiakkaiden palveluiden tuottamiseen ja seurantaan sekä heidän tiedottamistansa varten. Sähköinen kyselylomake lähetettiin 250:lle alueen yritysasiakkaalle, joista 25 vastasi kyselyyn. Kokonaisvastausprosentiksi muodostui 10 %. Tuloksia on analysoitu 21 vastaajan mukaan, joten lopulliseksi vastausprosentiksi jäi 8,4 %, ja näin ollen tuloksia voidaan pitää vain suuntaa antavina. Kyselyn avulla ei päästy toivottuun tulokseen asiakasmäärien kartoittamisen suhteen, mutta saatiin vahvistusta ja tukea olemassa oleviin ennakkokäsityksiin yritysasiakkaiden jätehuoltopalveluntarpeista