Kompassi -menetelmän tuottama tieto osana Hämeenlinnan hyvinvointikertomusta ja -suunnitelmaa
Arnkil, Taru (2019)
Arnkil, Taru
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090518183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090518183
Tiivistelmä
Puheeksioton ja palveluohjauksen menetelmä Kompassi on ollut käytössä Hämeenlinnan kaupungissa verkkopohjaisena vuodesta 2015. Menetelmä on visuaalinen, jäsentävä ja helppokäyttöinen työkalu ja menetelmä, jonka tarkoitus on edistää asiakkaan ja työntekijän vuorovaikutusta ja vahvistaa palveluverkostoa.
Opinnäytetyö esittää Kompassin raportoinnin mahdollisuudet esimerkin kautta. Esimerkin pohjana ovat todelliset asiakkaiden tekemät arviot elämäntilanteestaan Kompassilla sekä palvelun tuottajien tekemät profiloinnit palveluistaan. Esimerkit ovat kuitenkin vain pieni otos niin asiakkaista kuin palveluistakin. Opinnäytetyössä kuvataan ja hahmotellaan menetelmän tarjoamia mahdollisuuksia ajatellen sellaista tilannetta, että pääosa kunnan alueen palveluja käyttäväistä asiakkaista olisi kartoitettu ja pääosa kunnan palveluista olisi profiloitu Kompassin edellyttämällä tavalla.
Opinnäytetyössä osoitetaan, että Kompassin tuottamaa tietoa voidaan käyttää hyvinvointikertomuksen ja paikallishallinnon suunnitteluprosessin tukena varsin ilmaisevalla ja luotettavalla tavalla. Opinnäytetyössä on toisin sanoen havainnollistettu pilottiaineistolla asiakkaan palvelutarpeen ja palvelujen suhdetta ja tämän tuloksen pohjalta tehtäviä oletuksia ja päätelmiä.
Opinnäytetyö esittää Kompassin raportoinnin mahdollisuudet esimerkin kautta. Esimerkin pohjana ovat todelliset asiakkaiden tekemät arviot elämäntilanteestaan Kompassilla sekä palvelun tuottajien tekemät profiloinnit palveluistaan. Esimerkit ovat kuitenkin vain pieni otos niin asiakkaista kuin palveluistakin. Opinnäytetyössä kuvataan ja hahmotellaan menetelmän tarjoamia mahdollisuuksia ajatellen sellaista tilannetta, että pääosa kunnan alueen palveluja käyttäväistä asiakkaista olisi kartoitettu ja pääosa kunnan palveluista olisi profiloitu Kompassin edellyttämällä tavalla.
Opinnäytetyössä osoitetaan, että Kompassin tuottamaa tietoa voidaan käyttää hyvinvointikertomuksen ja paikallishallinnon suunnitteluprosessin tukena varsin ilmaisevalla ja luotettavalla tavalla. Opinnäytetyössä on toisin sanoen havainnollistettu pilottiaineistolla asiakkaan palvelutarpeen ja palvelujen suhdetta ja tämän tuloksen pohjalta tehtäviä oletuksia ja päätelmiä.