Sosiaalisten taitojen tukeminen ryhmäsadutuksen avulla
Järvinen, Jenni; Kiviniemi, Maiju (2019)
Järvinen, Jenni
Kiviniemi, Maiju
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418171
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tukea lasten sosiaalisia taitoja ja niiden kehitystä ryhmäsadutuksen avulla. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä sosiaalisia taitoja lapset käyttävät ryhmäsadutuksen aikana, sekä miten ryhmäsadutus soveltuu sosiaalisten taitojen tukemiseen. Tutkimuksen toiminnallinen osuus toteutettiin maaliskuun 2019 aikana järjestämällä seitsemän ryhmäsadutuskertaa kolmen hengen pienryhmälle. Ryhmä koostui kolmesta 5-vuotiaasta lapsesta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä pirkanmaalaisen päiväkodin kanssa. Tunnistettavuuden estämiseksi päiväkodin tai tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden nimiä ei mainita.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia menetelmiä. Lastentarhanopettajaa haastateltiin ennen toiminnan aloittamista liittyen päiväkoti-ikäisten sosiaalisiin taitoihin ja niiden tukemiseen. Lapsia havainnoitiin ryhmäsadutustilanteissa.
Havaintojen perusteella voidaan todeta lasten käyttäneen useita sosiaalisia taitoja ryhmäsadutuksen aikana. Sosiaaliset taidot vahvistuvat, kun niitä käytetään. Tämän vuoksi voidaan päätellä ryhmäsadutuksen soveltuvan sosiaalisten taitojen tukemiseen. Menetelmässä toimitaan vertaisryhmässä, jonka on todettu tukevan sosiaalisten taitojen oppimista. Sosiaalisten taitojen kehitystä tukee myös se, että ryhmäsadutuksessa lasten on mahdollista saada aikuiselta kehuja, sekä tukea sosiaalisista tilanteista selviämiseen. Esimerkiksi ristiriitatilanteissa lapset saattavat tarvita aikuisen apua.
Tuloksia ei voida yleistää, sillä ne perustuvat vain yhden ryhmän havaintoihin. Esimerkiksi ryhmäsadutuksen aikana ilmenevät sosiaaliset taidot riippuvat lukuisista asioista, kuten lasten temperamenttipiirteistä ja ryhmän sisäisistä suhteista. Tutkimuksen luotettavuutta lisäisi se, että ryhmäsadutusta tehtäisiin useassa eri ryhmässä pidempiaikaisesti.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia menetelmiä. Lastentarhanopettajaa haastateltiin ennen toiminnan aloittamista liittyen päiväkoti-ikäisten sosiaalisiin taitoihin ja niiden tukemiseen. Lapsia havainnoitiin ryhmäsadutustilanteissa.
Havaintojen perusteella voidaan todeta lasten käyttäneen useita sosiaalisia taitoja ryhmäsadutuksen aikana. Sosiaaliset taidot vahvistuvat, kun niitä käytetään. Tämän vuoksi voidaan päätellä ryhmäsadutuksen soveltuvan sosiaalisten taitojen tukemiseen. Menetelmässä toimitaan vertaisryhmässä, jonka on todettu tukevan sosiaalisten taitojen oppimista. Sosiaalisten taitojen kehitystä tukee myös se, että ryhmäsadutuksessa lasten on mahdollista saada aikuiselta kehuja, sekä tukea sosiaalisista tilanteista selviämiseen. Esimerkiksi ristiriitatilanteissa lapset saattavat tarvita aikuisen apua.
Tuloksia ei voida yleistää, sillä ne perustuvat vain yhden ryhmän havaintoihin. Esimerkiksi ryhmäsadutuksen aikana ilmenevät sosiaaliset taidot riippuvat lukuisista asioista, kuten lasten temperamenttipiirteistä ja ryhmän sisäisistä suhteista. Tutkimuksen luotettavuutta lisäisi se, että ryhmäsadutusta tehtäisiin useassa eri ryhmässä pidempiaikaisesti.