Hyvinvointipäivien konseptointi : case: Työterveys ja lääkärikeskus Pirte
Alho, Essi (2019)
Alho, Essi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090818271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090818271
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Työterveys ja lääkärikeskus Pirtelle. Se syntyi tekijän kiinnostuksesta hyvinvointipalveluja ja palvelumuotoilua kohtaan, sekä toimeksiantajan tarpeesta kehittää hyvinvointipalvelujaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Pirten hyvinvointipalveluiden kehittämistä ja tarkoituksena suunnitella valmiit asiakkaiden tarpeita vastaavat hyvinvointipäiväkokonaisuudet palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty työhyvinvoinnin haasteita ja määritelty palvelumuotoilu sekä perehdytty palvelumuotoilun prosessiin ja työkaluihin. Teoriaa hyödynnettiin työn empiirisessä osassa, jossa palvelumuotoilun keinoin suunniteltiin toimeksiantajalle uudet hyvinvointipäiväkokonaisuudet. Niistä toteutettiin määrittely- ja suunnitteluvaiheet ja luotiin valmis konsepti. Palvelukonseptin testaus ja arviointi eivät kuuluneet opinnäytetyöhön.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin kesäkuussa 2019 seitsemää Pirten työterveyshuollon asiakasta eri toimialoilta.
Teemahaastattelujen aineistoista nousi esille työhyvinvointiin eniten vaikuttavina tekijöinä työntekijöiden henkinen jaksaminen ja kokonaisvaltainen elämänhallinta sekä esimiesten tarve kehittyä työntekijöiden tukemisessa.
Strategian suunnittelussa hyödynnettiin Business Model Canvas -työkalua ja hyvinvointipäivistä laadittiin Blueprint-palvelumalli.
Opinnäytetyössä suunniteltiin teemahaastatteluissa saatujen tulosten ja toimeksiantajan raamien pohjalta kolme erityyppistä hyvinvointipäiväkokonaisuutta, jotka sisältävät variointimahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea Pirten hyvinvointipalveluiden kehittämistä ja tarkoituksena suunnitella valmiit asiakkaiden tarpeita vastaavat hyvinvointipäiväkokonaisuudet palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty työhyvinvoinnin haasteita ja määritelty palvelumuotoilu sekä perehdytty palvelumuotoilun prosessiin ja työkaluihin. Teoriaa hyödynnettiin työn empiirisessä osassa, jossa palvelumuotoilun keinoin suunniteltiin toimeksiantajalle uudet hyvinvointipäiväkokonaisuudet. Niistä toteutettiin määrittely- ja suunnitteluvaiheet ja luotiin valmis konsepti. Palvelukonseptin testaus ja arviointi eivät kuuluneet opinnäytetyöhön.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Tutkimusta varten haastateltiin kesäkuussa 2019 seitsemää Pirten työterveyshuollon asiakasta eri toimialoilta.
Teemahaastattelujen aineistoista nousi esille työhyvinvointiin eniten vaikuttavina tekijöinä työntekijöiden henkinen jaksaminen ja kokonaisvaltainen elämänhallinta sekä esimiesten tarve kehittyä työntekijöiden tukemisessa.
Strategian suunnittelussa hyödynnettiin Business Model Canvas -työkalua ja hyvinvointipäivistä laadittiin Blueprint-palvelumalli.
Opinnäytetyössä suunniteltiin teemahaastatteluissa saatujen tulosten ja toimeksiantajan raamien pohjalta kolme erityyppistä hyvinvointipäiväkokonaisuutta, jotka sisältävät variointimahdollisuuksia.