Laivan lastauskäsikirjan räätälöinti ja tulostuksen automatisointi NAPA-makrojen avulla
Jokinen, Juha (2019)
Jokinen, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918320
Tiivistelmä
Laivan luovutusaineistoon kuuluvan lastauskäsikirjan tarkoituksena on koota yhteen laivan hydrostatiikkaan liittyvät keskeisimmät parametrit huomioiden eri lastitilanteiden vaikutukset ehjän laivan vakavuuteen. Vakavuuslaskennan tulokset esitetään lastauskäsikirjassa taulukko- ja/tai kaaviomuodossa sen mukaan, mikä kussakin tapauksessa on tarkoituksenmukaisinta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää lastauskäsikirjan luontia varten NAPA:n komentoriviltä ajettava makro, joka tulostaa tankkien peilaustaulukot, hydrostatiikkalaskelmat ja vakavuus KN-taulukot sekä luo laivan linjapiirustuksen halutussa mittakaavassa. Tämän lisäksi sama toiminnallisuus halutaan saavuttaa NAPA Manager -käyttöliittymälle kehitetyn sovelluksen avulla.
NAPA-laivasuunnitteluohjelmistolle on kehitetty useita erillisiä tulostusmakroja, joiden avulla tarvittavat laskelmat saadaan tehdyksi. Tulosteiden ulkoasu saattaa kuitenkin vaihdella eri makrojen välillä ja tarvittavien muutosten tekeminen edellyttää NAPA Basic -ohjelmointikielen hallintaa. Toisena vaihtoehtona on kerätä tiedot NAPA:n eri prosessien LIST- ja PLOT- funktioita käyttäen, jolloin suunnittelija pystyy valitsemaan haluamansa tulostusparametrit ja vaikuttamaan samalla syntyvän tulosteen ulkoasuun. Prosessi on kuitenkin työläs ja aikaavievä.
Opinnäytetyölle alussa asetetut tavoitteet saavutettiin niin makron kuin NAPA Manager -sovelluksen osalta. Työssä käytettiin apuna rahtilaivan suunnittelutietoja, joten makro ja NAPA Manager -sovellus ei tällaisenaan suoraan sovellu esimerkiksi matkustaja-alusten lastauskäsikirjan luontia varten. At the time when a ship is delivered to the operator, one of the documents included in delivery is a loading manual. The purpose of the loading manual is to provide the key figures related to the ship’s hydrostatics taking into account different loading conditions that have a significant effect on the overall stability of a ship. The loading manual contains necessary data in forms of tables and/or graphs. The objective of this thesis work is to develop NAPA macro, which would carry out necessary tasks related to the loading manual creation, such as printing out tank tables, hydrostatic calculations and stability KN-tables as well as creating lines drawing using pre-defined scale. An additional objective is to create a NAPA Manager application that will produce exactly the same material for the loading manual.
The are many macros developed over time for NAPA ship design software that can be used to create material for the loading manual. The problem is that the layout of the created documents may have some differences that are hard to overcome without making changes to the creator macros. To be able to carry out those modifications, the designer must be familiar with NAPA Basic programming language, which is not always the case. Another option is to use NAPA LIST and PLOT functions from the command line and make necessary customization for the list and plot definitions on the fly. That, on the other hand, requires a significant amount of work and takes time.
All targets set at the beginning were met. Both NAPA macro and NAPA Manager application were developed using a ro-ro gargo ship and may therefore not be used as such for passanger ships without modification.
NAPA-laivasuunnitteluohjelmistolle on kehitetty useita erillisiä tulostusmakroja, joiden avulla tarvittavat laskelmat saadaan tehdyksi. Tulosteiden ulkoasu saattaa kuitenkin vaihdella eri makrojen välillä ja tarvittavien muutosten tekeminen edellyttää NAPA Basic -ohjelmointikielen hallintaa. Toisena vaihtoehtona on kerätä tiedot NAPA:n eri prosessien LIST- ja PLOT- funktioita käyttäen, jolloin suunnittelija pystyy valitsemaan haluamansa tulostusparametrit ja vaikuttamaan samalla syntyvän tulosteen ulkoasuun. Prosessi on kuitenkin työläs ja aikaavievä.
Opinnäytetyölle alussa asetetut tavoitteet saavutettiin niin makron kuin NAPA Manager -sovelluksen osalta. Työssä käytettiin apuna rahtilaivan suunnittelutietoja, joten makro ja NAPA Manager -sovellus ei tällaisenaan suoraan sovellu esimerkiksi matkustaja-alusten lastauskäsikirjan luontia varten.
The are many macros developed over time for NAPA ship design software that can be used to create material for the loading manual. The problem is that the layout of the created documents may have some differences that are hard to overcome without making changes to the creator macros. To be able to carry out those modifications, the designer must be familiar with NAPA Basic programming language, which is not always the case. Another option is to use NAPA LIST and PLOT functions from the command line and make necessary customization for the list and plot definitions on the fly. That, on the other hand, requires a significant amount of work and takes time.
All targets set at the beginning were met. Both NAPA macro and NAPA Manager application were developed using a ro-ro gargo ship and may therefore not be used as such for passanger ships without modification.