Ulkomaankaupan asiakirjat
Leminen, Jaana (2019)
Leminen, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091018340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää, millaisia tekijöitä täytyy ottaa huomioon, kun laaditaan ulkomaankaupan asiakirjoja. Tutkimus rajattiin käsittelemään ulkomaankaupan asiakirjoja huolintayrityksen näkökulmasta. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: Millaisia tekijöitä täytyy ottaa huomioon, kun laatii ulkomaankaupan asiakirjoja? Onko kyseessä EU:n sisä- vai ulkokauppa? Mikä tavara on kyseessä ja millaisella kuljetusmuodolla se kuljetetaan? Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Sähköpostitse tehtiin kuusi haastattelupyyntöä huolitsijan työtehtäviä tekeville henkilöille. Sähköpostitse lähetetyissä haastattelupyynnöissä oli 14 avointa kysymystä. Vastauksia saatiin kahdelta henkilöltä ja he vastasivat kirjallisesti sähköpostitse kysymyksiin. Tärkeimpiä tuloksia olivat: Jos kysymyksessä on vienti, on tärkeää löytää oikea tavaranimike lähetykselle sekä tarkistaa, onko rajoituksia viennille. Esimerkiksi vaaditaanko vientilupaa, jota olisi haettava ajoissa ulkoministeriöstä. Lähetyksen reitti täytyy selvittää, jotta osataan merkitä vienti-ilmoitukseen oikeat reittimaat ja poistumispaikka unionista EU-alueelta. Tarvitaan asiantuntemusta ja yritysten konsultointia ulkomaankauppaan liittyvissä asioissa. Kannattaa käyttää luotettavia yhteistyökumppaneita sekä ottaa selvää toimitusehdoista. Mitä kuuluu kenenkin vastuulle ja mitä kuluja niiden mukaan itse kullekin tulee? Vaikka sähköisiä asiakirjoja tehdään paljon, paperituloste laitetaan monesti kuljettajan mukaan.