Liiketalouden opiskelijoiden työelämäprojektien laadunvarmistus : Toimeksiantajien tyytyväisyys projekteihin
Hyttinen, Isabella (2010)
Hyttinen, Isabella
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016359
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Mikkelin ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden toteuttamien
projektien asiakastyytyväisyys. Projektien toimeksiantajien tyytyväisyyttä ei ole tutkittu aikaisemmin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Mikkelin ammattikorkeakoulun liiketalouden laitos. Liiketalouden
opiskelijat toteuttavat vuosittain monia eri projekteja useille organisaatioille Mikkelin seudulla. Tavoitteena
on selvittää projektien toimeksiantajien tyytyväisyys toteutettuihin projekteihin. Opinnäytetyön
tutkimusongelma on, millainen on liiketalouden opiskelijoiden työelämälle toteuttamien projektien asiakastyytyväisyys.
Koska tyytyväisyyttä ei ole tutkittu aikaisemmin, kyselyllä saatava tieto antaa pohjan projektiopintojen
kehittämiseen. Tutkimusongelman selvittämisestä hyötyvät projektiopintojen ohjaajat ja tulevat opiskelijat,
sillä tutkimuksesta saatavat tulokset auttavat toteuttamaan projektiopinnot entistä laadukkaammin ja
asiakasystävällisemmin. Laadukkaalla projektityöllä taataan asiakastyytyväisyys ja luodaan hyvä pohja
tuleville projektien toimeksiannoille. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään projekteja liiketoiminnassa,
projektin päävaiheita, projektityyppejä, projektin viestintää ja arviointia sekä laatua, laadunvarmistusta
ja asiakastyytyväisyyttä.
Kvantitatiivinen tutkimus on toteutettu informoituna kyselynä eli kyselylomakkeet on viety vastaajille ja
noudettu heiltä tai ne on viety vastaajille, jotka ovat palauttaneet ne postitse. Kohderyhmäksi opinnäytetyön
toimeksiantaja valitsi 16 organisaatiota, joille projekteja on tehty kahden viime vuoden aikana. Osalle
vastaajista kysely toimitettiin postitse heikon tavoitettavuuden vuoksi.
Toimeksiantajien tyytyväisyyttä projekteihin kokonaisuutena voidaan tehdyn tutkimuksen perusteella
pitää melko hyvänä. Myös opiskelijoiden yhteistyö toimeksiantajien kanssa on tulosten perusteella ollut
toimivaa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurimmat ongelmat ovat projektien dokumentaatiossa. Tutkimuksen
tuloksia voidaan käyttää projektiopintojen ongelmakohtien korjaamiseen ja laadun parantamiseen
sekä opintojakson toimivuuden ja toiminnan kehittämiseen.
projektien asiakastyytyväisyys. Projektien toimeksiantajien tyytyväisyyttä ei ole tutkittu aikaisemmin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Mikkelin ammattikorkeakoulun liiketalouden laitos. Liiketalouden
opiskelijat toteuttavat vuosittain monia eri projekteja useille organisaatioille Mikkelin seudulla. Tavoitteena
on selvittää projektien toimeksiantajien tyytyväisyys toteutettuihin projekteihin. Opinnäytetyön
tutkimusongelma on, millainen on liiketalouden opiskelijoiden työelämälle toteuttamien projektien asiakastyytyväisyys.
Koska tyytyväisyyttä ei ole tutkittu aikaisemmin, kyselyllä saatava tieto antaa pohjan projektiopintojen
kehittämiseen. Tutkimusongelman selvittämisestä hyötyvät projektiopintojen ohjaajat ja tulevat opiskelijat,
sillä tutkimuksesta saatavat tulokset auttavat toteuttamaan projektiopinnot entistä laadukkaammin ja
asiakasystävällisemmin. Laadukkaalla projektityöllä taataan asiakastyytyväisyys ja luodaan hyvä pohja
tuleville projektien toimeksiannoille. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään projekteja liiketoiminnassa,
projektin päävaiheita, projektityyppejä, projektin viestintää ja arviointia sekä laatua, laadunvarmistusta
ja asiakastyytyväisyyttä.
Kvantitatiivinen tutkimus on toteutettu informoituna kyselynä eli kyselylomakkeet on viety vastaajille ja
noudettu heiltä tai ne on viety vastaajille, jotka ovat palauttaneet ne postitse. Kohderyhmäksi opinnäytetyön
toimeksiantaja valitsi 16 organisaatiota, joille projekteja on tehty kahden viime vuoden aikana. Osalle
vastaajista kysely toimitettiin postitse heikon tavoitettavuuden vuoksi.
Toimeksiantajien tyytyväisyyttä projekteihin kokonaisuutena voidaan tehdyn tutkimuksen perusteella
pitää melko hyvänä. Myös opiskelijoiden yhteistyö toimeksiantajien kanssa on tulosten perusteella ollut
toimivaa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurimmat ongelmat ovat projektien dokumentaatiossa. Tutkimuksen
tuloksia voidaan käyttää projektiopintojen ongelmakohtien korjaamiseen ja laadun parantamiseen
sekä opintojakson toimivuuden ja toiminnan kehittämiseen.