Sosiaalinen media rakennusalan rekrytoinneissa
Ahokas, Marika (2019)
Ahokas, Marika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091318478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091318478
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan kuinka rakennusalan yritykset hyödyntävät sosiaalisen median palveluita rekrytoinneissaan, millaista lisäarvoa sosiaalinen media voi tuoda rakennusalan rekrytointeihin ja sitä millaiset rekrytoinnin viestintäkanavat koetaan parhaiten sopivimmiksi juuri rakennusalan rekrytoinneissa. Tutkimuksen avulla halutaan löytää kehitysideoita siihen, kuinka rakennusalan yritykset voivat hyödyntää sosiaalisen median kanavia rekrytoinneissaan entistä tehokkaammin ja saada siitä suuremman hyödyn irti. Tutkimuksen aihetta haluttiin lähteä tutkimaan siitä syystä, että rakennusalalla sosiaalisen median hyödyntäminen ei ole yltänyt täysin muiden toimialojen tasolle. Rakennusala on erittäin suhdanneherkkä ala, ja siitä syystä alalla on paljon työvoimapulaa, mutta myös jonkin verran työttömyyttä. Sosiaalinen media on alkanut rantautumaan rakennusalalle hieman jälkijunassa, mutta tutkimuksen aikana tuli esille, että viimeisten vuosien aikana myös rakennusalalla on opittu arvostamaan sosiaalisen median mukana tuomaa lisäarvoa. Tutkimus toteutettiin hyödyntäen puolistrukturoitua laadullista haastattelumenetelmää. Haastatteluihin osallistui seitsemän eri henkilöä. Haastatellut henkilöt toimivat asiantuntijoina joko rakennusalan rekrytointien parissa tai ovat työssään erikoistuneet sosiaalisen median palveluihin ja viestintään. Haastattelut toteutettiin keväällä 2019. Tutkimustuloksissa tuli esiin, että sosiaalista mediaa haluttaisiin ehdottomasti hyödyntää enemmän eri rakennusalan yrityksissä. Tällä hetkellä yritysten edustajat kokevat, etteivät yritysten resurssit riitä siihen, että sosiaalisen median käyttöä voitaisiin lisätä ja parantaa entisestään. Rakennusalan yrityksissä sosiaalinen media on kuitenkin kasvattanut rooliaan koko ajan ja tulokset osoittavat, että tulevaisuudessa rooli tulee olemaan entistäkin suurempi. Tuloksista voitiin päätellä, että haastateltujen yritysten edustajat toivoisivat yritystensä hyödyntävän enemmän videoita, koska niiden suosio on suuressa kasvussa. Tuloksien mukaan rakennusalalla toimivammaksi sosiaalisen median kanavaksi nousi ehdottomasti Facebook. Tuloksista voitiin myös päätellä, että suosiotaan rakennusalan rekrytoinneissa kasvattavat tällä hetkellä Instagram, Youtube ja LinkedIn. Haastateltujen yritysten edustajien mukaan yrityksissä hyödynnetään eri sosiaalisen median kanavia eri tarkoituksiin niin, että kohdeyleisö huomioidaan. Tulevaisuudessa rakennusalan yritysten on hyvä panostaa siihen, että sosiaalisessa mediassa julkaistava sisältö on kohdennettua ja tarkkaan mietittyä. Rekrytointimarkkinointia tärkeämpää yrityksille on luoda sosiaalisessa mediassa hyvää työnantajamielikuvaa ja sitä kautta kasvattaa tunnettuuttaan ja suosiotaan mahdollisena työnantajana. Myös laadukkaasti tehtyihin videoihin on hyvä panostaa, koska niiden avulla yritys voi erottautua positiivisella tavalla kilpailijoistaan.