Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomalaisen lastenvaateyritysten tilinpäätösanalyysi ja mielipidetutkimus

Lundell, Caroline (2019)

 
Avaa tiedosto
Lundell_Caroline.pdf (1.563Mt)
Lataukset: 


Lundell, Caroline
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091618507
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on perehtyä suomalaisiin lastenvaateyrityksiin. Vertailussa on mukana kymmenen toisistaan eroavia lastenvaateyrityksiä kuten Nosh, Gugguu, Vimma, ja Paapii. Yrityksien vertailu tapahtuu tilinpäätösanalyysilla ja mielipidekyselyllä. Tilinpäätösanalyysissä tarkastetaan yrityksien taloudellinen tilanne laskemalla tunnuslukuja. Laskemalla yrityksien kannattavuus, vakavaraisuus ja maksuvalmius saadaan selville yrityksien taloudellinen tilanne. Tämän jälkeen tehdään kysely pienten lasten vanhemmille, missä selvitetään yrityksen maine kuluttajan näkökulmasta. Kyselyllä selvitetään muun muassa vanhempien ostotavat sekä kuluttajien suhtautuminen eri valmistajien hinta/laatusuhteeseen. Kysely tehdään Webropol-ohjelmassa ja jaetaan Mini style Finland Facebook ryhmässä huhtikuussa. Tarkoituksena on saada ainakin 300 vastausta jotta tutkimuksesta tulisi riittävän laaja.

Teoriaosuus käsittelee kolme osa-aluetta, tilinpäätösanalyysin menetelmät, kyselytutkimuksen käytännöt sekä vaatetusalan tilanne Suomessa. Työssä käytetään mixed method tutkimus menetelmää, mikä tarkoittaa, että tutkitaan sama asia kahdella eri tavalla. Lopputulos saadaan vertaamalla tulokset molemmista tutkimuksista. Tällä tavalla selvitetään tunnuslukujen riippuvuus kuluttajien näkemyksiin.

Tunnuslukujen perusteella selvisi, että yrityksien välillä on isoja taloudellisia eroja. Paapiilla oli eniten hyviä tunnuslukuja mutta mielipidetutkimuksen perusteella yritys pärjäsi huonoiten. Tilanne oli samanlainen myös toisin päin, Papu, joka oli vanhempien suosikkiyritys, oli tunnuslukujen perusteella viimeisimpien joukossa. Tällä työllä oli tarkoitus tutkia, mikäli vanhempien suosikkiyritys myös omaisi parhaimmat tunnusluvut. Näin ei todellisuudessa ollut ja luettuaan tämän työn, lukija ymmärtää miten tähän päätökseen on tultu.

Samanlaisia lastenvaatealan taloudelliseen vertailuun keskittyviä opinnäytetöitä ei ole aikaisemmin tehty. Tutkimukset, jotka on tehty aikaisemmin ovat keskittyneet eettisiin periaatteisiin tai yrityksien eri mallistoihin. Koska vaatetusalan opiskelijat ovat tehneet suurimman osan tutkimuksista, yrityksien taloudellinen tilanne on tutkittu hyvin vähän. Lastenvaatteet ovat kuitenkin ajankohtainen aihe, joka ansaitsee tulla tutkituksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste