Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinatutkimus Juhla- ja pitopalveluyrityksen perustamisesta

Karleman, Heidi (2010)

 
Avaa tiedosto
Heidi_Karleman.pdf (1.059Mt)
Lataukset: 


Karleman, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216820
Tiivistelmä
Markkinatutkimuksen tavoitteena oli saada tieto siitä onko Juhla- ja pitopalveluyri-tyksen perustaminen kannattavaa eli onko yritykselle tarpeeksi kysyntää tutkimuk-sen suorittajan määrittelemällä markkina-alueella. Tavoitteena oli myös kartoittaa hieman palvelujen monipuolisuutta, juhlatilojen tarvetta, kilpailijoiden määrää ja niiden käyttöastetta sekä kustannusarvioita asiakkaan järjestäessä juhliaan. Sa-malla tutkimuksessa kartoitetaan kohderyhmän juhlien määrää tulevan viiden vuo-den sisällä.

Aineisto kerättiin informoituna lomakekyselynä. Tutkimus oli luonteeltaan kvantita-tiivinen eli määrällinen tutkimus. Otantamenetelmänä käytettiin yksinkertaista ry-väsotantaa. Otosyksiköksi valittiin ala-asteikäisten lasten perheet. Tutkimus toteu-tettiin yhdessä viiden ala-asteen kanssa. Tutkimus suoritettiin helmikuussa 2010. Tutkimukseen osallistui 204 perhettä ja saadut vastaukset analysoitiin tilastollisen tutkimusohjelman avulla.

Tulokset osoittivat, että tarvetta Juhla- ja pitopalveluyritykselle olisi. Kysyntää vii-den vuoden ajalle löytyy riittävästi yritystoiminnan aloittamiseksi. Apua juhlien jär-jestämisessä tarvittiin eniten rippijuhlissa. Kiinnostavin apu juhlien onnistumiselle oli juhlatilojen koristeleminen ja siivous. Tutkimus osoitti myös sen, että pitopalve-luyrittäjän kiireisin vuodenaika olisi kesä. Juhlatilojen rakentaminen ei ole tarpeen, koska oma koti osoittautui parhaimmaksi juhlien viettopaikaksi. Juhlavieraiden määrä olisi keskimäärin noin 50 henkilöä. Markkina-alueella olevien leipomoiden, pitopalveluyritysten sekä -harjoittajien käyttöaste osoittautui suureksi.

Avainsanat: markkinatutkimukset, markkina-analyysit, toimintaympäristöt, markki-nat, asiakkaat, palvelut, tuotekehitysprosessit
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste