Hong Kong Porin myymälän asiakastyytyväisyystutkimus
Virtanen, Jarmo (2009)
Virtanen, Jarmo
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903171720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903171720
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Hong Kong Oy Porin myymälän asiakastyytyväisyyttä. Hong Kong Oy Porin myymälä on toiminut vuodesta 1996 eli 12 vuotta. Yritys on aina sijainnut samalla paikalla, Porin Mikkolassa Prisman läheisyydessä. Aikaisemmin Mikkolassa toimivista yrityksistä ainoastaan Prisma voitiin lukea Hong Kong Oy:n kilpailijoihin, mutta vuonna 2008 kilpailutilanne muuttui Citymarket Oy:n ja Tokmanni Oy:n avattua myymälät Mikkolaan. Kilpailutilanteen muuttuessa tuli ajankohtaiseksi tutkia asiakkaiden mielipiteitä myymälän toiminnasta ja selvittää mahdollisia parannuskohteita. Tutkimuksella kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä koskien yrityksen henkilökunnan asiakaspalvelutaitoja, tuotevalikoiman eri ominaisuuksia ja myymälän ominaisuuksia. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä ja löytää parannuskohteet, jotta pystyttäisiin kilpailemaan paremmin uudessa kilpailutilanteessa. Työn teoriaosuudessa käydään läpi asiakastyytyväisyyden tutkimuksen teoriaa ja asiakastyytyväisyystutkimuksessa käsiteltäviä ominaisuuksia. Tutkimuksessa käsiteltäviä asiakastyytyväisyyden osa-alueita olivat asiakaspalvelu, tuotteet ja myymälä. Teoriaosuudessa käsiteltiin näiden ominaisuuksien vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Kysely toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli 11 monivalintakysymyksiä ja avoin kenttä kysymyksiä. Vastauksia saatiin 135, joista epäselvinä hylättiin 3kpl. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat ovat tyytyväisiä asiakaspalveluun, sen laatuun, asiakaspalvelijoiden ominaisuuksiin ja tuotevalikoimaan. Parannettavaa on myyjien tavoitettavuudessa ja erityisesti myymälän ahtaus ja sekavuus sai vastaajilta negatiivista palautetta.
