Festivaalimatkailijan profiili : case DBTL 2010
Karihtala, Mia (2010)
Karihtala, Mia
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216886
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Down By The Laituri –kaupunkifestivaalia ja sen asiakkaita. Tutkimuksessa muodostetaan toteutetun kyselyn perusteella tapahtuman asiakkaista tyypillisen DBTL-asiakkaan profiili, joka helpottaa yritystä markkinointia ja ohjelmaa koskevassa päätöksenteossa.
Työn tavoitteena oli selvittää tapahtuman asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen palveluihin ja kartoittaa heidän ostokäyttäytymistään, musiikkimakuuan sekä heidän käyttämiään internet-sivustoja. Lisäksi lipunostajilta haettiin toiveita tuleviin tapahtumiin niin palvelujen kuin ohjelmistonkin osalta. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Turun Kesäjuhlat Ay, joka järjestää Down By The Laituri –festivaalia.
Tutkimus toteutettiin sähköisesti ja se lähetettiin sähköpostitse yhteensä 85 tapahtuman ennakkolipun ostaneelle asiakkaalle. Lisäksi kysely linkitettiin tapahtuman internet-sivustoille ja sosiaaliseen mediaan DBTL:n Facebook-sivuille. Vastauksia saatiin yhteensä 141 kappaletta ja ne analysoitiin Webropol-ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tietoperustana käsiteltiin asiakasuskollisuutta ja sen vaikutuksia liiketoiminnalle sekä mittaustapoja, joilla yrityksen asiakasuskollisuutta ja –tyytyväisyyttä voidaan seurata. Lisäksi työssä tutustuttiin festivaalimatkailuun sekä festivaalimatkailijoiden motiiveihin tapahtumiin osallistumiselle.
Toteutetun tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että DBTL-kaupunkifestivaalin asiakkaat ovat tapahtumaan tyytyväisiä, vaikkakin tapahtuman ohjelmatarjontaan kaivattiin vaihtelevuutta. Varsinais-Suomalaiset ovat omaksuneet tapahtuman osaksi kesän käyntikohteita.
Työn tavoitteena oli selvittää tapahtuman asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen palveluihin ja kartoittaa heidän ostokäyttäytymistään, musiikkimakuuan sekä heidän käyttämiään internet-sivustoja. Lisäksi lipunostajilta haettiin toiveita tuleviin tapahtumiin niin palvelujen kuin ohjelmistonkin osalta. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimi Turun Kesäjuhlat Ay, joka järjestää Down By The Laituri –festivaalia.
Tutkimus toteutettiin sähköisesti ja se lähetettiin sähköpostitse yhteensä 85 tapahtuman ennakkolipun ostaneelle asiakkaalle. Lisäksi kysely linkitettiin tapahtuman internet-sivustoille ja sosiaaliseen mediaan DBTL:n Facebook-sivuille. Vastauksia saatiin yhteensä 141 kappaletta ja ne analysoitiin Webropol-ohjelman avulla.
Opinnäytetyön tietoperustana käsiteltiin asiakasuskollisuutta ja sen vaikutuksia liiketoiminnalle sekä mittaustapoja, joilla yrityksen asiakasuskollisuutta ja –tyytyväisyyttä voidaan seurata. Lisäksi työssä tutustuttiin festivaalimatkailuun sekä festivaalimatkailijoiden motiiveihin tapahtumiin osallistumiselle.
Toteutetun tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että DBTL-kaupunkifestivaalin asiakkaat ovat tapahtumaan tyytyväisiä, vaikkakin tapahtuman ohjelmatarjontaan kaivattiin vaihtelevuutta. Varsinais-Suomalaiset ovat omaksuneet tapahtuman osaksi kesän käyntikohteita.