Jyväskylän ammattiopiston talotekniikka-alan opetussuunnitelman kehittäminen, Putkiasentajan koulutusohjelma
Jukkala, Juha (2010)
Jukkala, Juha
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316987
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää talotekniikka-alan putkiasennuksen koulutusohjelman opetus-suunnitelmaa Jyväskylän ammattiopistossa työelämän asettamien ammattitaidon osaamisvaatimusten mukaisesti.
Opetussuunnitelman kehittämiseen haettiin vastauksia haastattelemalla työelämän LVI-asiantuntijoita. Haastattelut tehtiin Jyväskylässä. Lisäksi kehittämistyössä olivat vahvana tukena Jyväskylän ammat-tiopistossa toimivat opettajat.
Haastattelujen kautta saatiin selkeitä vastauksia siihen, mitä työelämän asiantuntijat pitävät tärkeänä opetuksessa. LVI-asiantuntijoiden mielestä on tärkeää, että opetussuunnitelmaan sisällytetään määräysten tuntemista ja asiakaslähtöisyyttä. Kaikkien tutkinnon osien opiskelujen jälkeen putkiasentajan perus-osaaminen hallitaan.
Opetussuunnitelman kehittäminen työelämän ammattitaidon osaamistarpeita vastaavaksi varmistaa, että alalle valmistuvilla työntekijöillä on ammatillista osaamista. Kehittämistyö antaa myös mahdollisuuden vaikuttaa siihen, millaisia työntekijöitä alalle valmistuu.
Opiskelijalle opetussuunnitelman kehittäminen tuo opiskeluun tavoitteellisuutta ja lisää opiskelumoti-vaatiota. Opiskelijan arviointi sekä arviointimenetelmät monipuolistuvat. Kehittämistyö antaa opiskelijalle mahdollisuuden näyttää ammatillinen osaamisensa käytännössä.
Uusi opetussuunnitelma ohjaa koulutuksen järjestäjien ja opettajien opetusta ja arviointia muuttuvan työelämän tarpeiden suuntaiseksi. Lisäksi se lisää ja tiivistää opettajien ja työelämän välistä yhteistyötä ja auttaa ylläpitämään opettajien ammattitaitoa.
Opetussuunnitelman kehittämiseen haettiin vastauksia haastattelemalla työelämän LVI-asiantuntijoita. Haastattelut tehtiin Jyväskylässä. Lisäksi kehittämistyössä olivat vahvana tukena Jyväskylän ammat-tiopistossa toimivat opettajat.
Haastattelujen kautta saatiin selkeitä vastauksia siihen, mitä työelämän asiantuntijat pitävät tärkeänä opetuksessa. LVI-asiantuntijoiden mielestä on tärkeää, että opetussuunnitelmaan sisällytetään määräysten tuntemista ja asiakaslähtöisyyttä. Kaikkien tutkinnon osien opiskelujen jälkeen putkiasentajan perus-osaaminen hallitaan.
Opetussuunnitelman kehittäminen työelämän ammattitaidon osaamistarpeita vastaavaksi varmistaa, että alalle valmistuvilla työntekijöillä on ammatillista osaamista. Kehittämistyö antaa myös mahdollisuuden vaikuttaa siihen, millaisia työntekijöitä alalle valmistuu.
Opiskelijalle opetussuunnitelman kehittäminen tuo opiskeluun tavoitteellisuutta ja lisää opiskelumoti-vaatiota. Opiskelijan arviointi sekä arviointimenetelmät monipuolistuvat. Kehittämistyö antaa opiskelijalle mahdollisuuden näyttää ammatillinen osaamisensa käytännössä.
Uusi opetussuunnitelma ohjaa koulutuksen järjestäjien ja opettajien opetusta ja arviointia muuttuvan työelämän tarpeiden suuntaiseksi. Lisäksi se lisää ja tiivistää opettajien ja työelämän välistä yhteistyötä ja auttaa ylläpitämään opettajien ammattitaitoa.
