"Asiakas itse on se kaikista suurin ja läheisin yhteistyökumppani ja hänen omaisensa" : Potilaan kotiuttaminen Ikaalisten terveyskeskuksen vuodeosastolta hoitajien kuvaamana
Tanner-Paasto, Päivi (2010)
Tanner-Paasto, Päivi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116594
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata miten potilaan kotiuttaminen Ikaalisten terveyskeskuksen vuodeosastolla sairaanhoitajien kokemana tapahtuu. Työn tehtävänä oli selvittää miten Ikaalisten terveyskeskuksen vuodeosaston sairaanhoitajat kokevat potilaan kotiuttamisen. Työn tavoitteena oli tuotetun tiedon avulla lisätä sairaanhoitajien tietoa potilaan kotiuttamisesta ja siten kehittää potilaan hoitotyön jatkuvuutta.
Tämän opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelin kuutta sairaanhoitajaa Ikaalisten terveyskeskuksen vuodeosastolla. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla. Teoreettisena lähtökohtana toimivat aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.
Haastattelujen avulla saatiin selville kotiuttamisen kulku. Todettiin että, kotiut-tamisvalmistelujen pitää alkaa heti potilaan osastolle tultua. Hoivapaikkojen vähäisyydestä johtuen osastolla hoidetaan potilaita, jotka eivät sairaalahoitoa tarvitse. Osaston paikkatilanteesta johtuen joudutaan nopeisiin kotiutuksiin, mikä vaikeuttaa asiakaslähtöisyyden toteutumista ja stressaa sairaanhoitajia. Jatkosijoituspalaveri helpottaa osaston sairaanhoitajien työtä ja parantaa, sekä turvaa potilaan hoidon jatkuvuutta. Kirjaaminen on merkityksellistä, koska hoitajien teksteistä näkyy potilaan toimintakyky, kuntoutumisen vaihe ja selviytyminen. Yhteistyö kotihoidon ja omaisten kanssa on sujuvaa.
Kotiuttamiseen toivotaan suunnitelmallisuutta ja valmistelua, sekä kotiuttamispäätös toivotaan ajoissa ja etukäteen. Kotiuttamiskriteerien tasavertaistamista toivotaan. Kotihoidon työntekijöiden mielipide osastolta kotiutuneen potilaan kotiuttamisjärjestelyistä on mahdollinen jatkotutkimusaihe. Potilaskysely potilaille tai omaisille jatkossa mahdollistaa laadukkaan hoitotyön toteutumista ja kehittää kotiuttamisjärjestelyjä, mutta myös parantaa yhteistyötä.
Tämän opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla. Haastattelin kuutta sairaanhoitajaa Ikaalisten terveyskeskuksen vuodeosastolla. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällön analyysilla. Teoreettisena lähtökohtana toimivat aiheeseen liittyvät keskeiset käsitteet.
Haastattelujen avulla saatiin selville kotiuttamisen kulku. Todettiin että, kotiut-tamisvalmistelujen pitää alkaa heti potilaan osastolle tultua. Hoivapaikkojen vähäisyydestä johtuen osastolla hoidetaan potilaita, jotka eivät sairaalahoitoa tarvitse. Osaston paikkatilanteesta johtuen joudutaan nopeisiin kotiutuksiin, mikä vaikeuttaa asiakaslähtöisyyden toteutumista ja stressaa sairaanhoitajia. Jatkosijoituspalaveri helpottaa osaston sairaanhoitajien työtä ja parantaa, sekä turvaa potilaan hoidon jatkuvuutta. Kirjaaminen on merkityksellistä, koska hoitajien teksteistä näkyy potilaan toimintakyky, kuntoutumisen vaihe ja selviytyminen. Yhteistyö kotihoidon ja omaisten kanssa on sujuvaa.
Kotiuttamiseen toivotaan suunnitelmallisuutta ja valmistelua, sekä kotiuttamispäätös toivotaan ajoissa ja etukäteen. Kotiuttamiskriteerien tasavertaistamista toivotaan. Kotihoidon työntekijöiden mielipide osastolta kotiutuneen potilaan kotiuttamisjärjestelyistä on mahdollinen jatkotutkimusaihe. Potilaskysely potilaille tai omaisille jatkossa mahdollistaa laadukkaan hoitotyön toteutumista ja kehittää kotiuttamisjärjestelyjä, mutta myös parantaa yhteistyötä.