”Nyt tämä on minun ikkuna” – Kansainvälinen Naisten Tapaamispaikka Naistari monikulttuurisena olohuoneena
Savolainen, Katri (2009)
Savolainen, Katri
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903091647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903091647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pohtia Kansainvälinen Naisten Tapaamispaikka Naistarin tavoitetta olla ”monikulttuurinen olohuone” ja tämän tavoitteen toteutumista. Naistari on perustettu 1990-luvun puolivälissä ja sen toiminnan alkuvaiheesta asti oli selvää, että toiminta tulisi keskittymään Hervannan alueelle. Hervannassa asui jo tuolloin suurin osa Tampereella asuvista maahanmuuttajista ja toiminta haluttiin sijoittaa lähelle heitä.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Työn aineistonkeruumenetelmänä käytettiin yksilömuotoisia teemahaastatteluja. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Kerätyn aineiston analyysitapana käytettiin laadullisen aineiston sisällönanalyysia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu monikulttuurisuuden käsitteestä ja sosiologi Zygmunt Baumanin ajatuksista koskien yhteistä toimintaa, jolle on välttämätöntä kontakti toisiin ihmisiin ja heidän erilaisuutensa tiedostaminen.
Haastatteluaineiston perusteella voidaan todeta, että Naistarilla on kaksi merkittävää funktiota; antaa asiakkailleen palveluohjaukselliseksi luonnehdittavaa apua ja tarjota maahanmuuttajataustaisille naisille paikka tavata muita naisia. Naistari näyttäytyi aineistossa luontevana paikkana tutustua muihin naisiin. Haastatteluaineistossa myös Naistarin tarjoama mahdollisuus keskusteluun koettiin merkittävänä asiana.
Naistari voidaan nähdä modernina versiona antiikin ajan toreista, joille niin tavalliset kansalaiset kuin ammattifilosofitkin kokoontuivat tapaamaan toisiaan, neuvottelemaan ja keskustelemaan. Naistarin kaltaisten tapaamispaikkojen, olohuoneiden, merkitys korostuu tänä aikana, jolloin kansalaisilla ei ole enää aiemman kaltaisia mahdollisuuksia toistensa kohtaamiseen, keskusteluun, neuvotteluun, väittelyyn ja sopimiseen. Naistarin merkitystä ja sen poikkeuksellisuutta korostaa sekin asia, että nykyaikana useimpiin tiloihin liittyy jonkinasteisen kuluttamisen aspekti, jollaista Naistariin ei liity. Naistari edustaa Baumanin ajatusta yhteisestä toiminnasta, joka pakottaa ihmiset kanssakäymiseen toisten ihmisten kanssa ja huomaamaan heidän erilaisuutensa. Erilaisuus on olemassa, sitä ei kielletä eikä sitä tukahduteta. Erilaisuuden olemassaoloon ja sen hyväksymiseen ja kunnioittamiseen paneudutaan Naistarilla joka päivä.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Työn aineistonkeruumenetelmänä käytettiin yksilömuotoisia teemahaastatteluja. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Kerätyn aineiston analyysitapana käytettiin laadullisen aineiston sisällönanalyysia. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu monikulttuurisuuden käsitteestä ja sosiologi Zygmunt Baumanin ajatuksista koskien yhteistä toimintaa, jolle on välttämätöntä kontakti toisiin ihmisiin ja heidän erilaisuutensa tiedostaminen.
Haastatteluaineiston perusteella voidaan todeta, että Naistarilla on kaksi merkittävää funktiota; antaa asiakkailleen palveluohjaukselliseksi luonnehdittavaa apua ja tarjota maahanmuuttajataustaisille naisille paikka tavata muita naisia. Naistari näyttäytyi aineistossa luontevana paikkana tutustua muihin naisiin. Haastatteluaineistossa myös Naistarin tarjoama mahdollisuus keskusteluun koettiin merkittävänä asiana.
Naistari voidaan nähdä modernina versiona antiikin ajan toreista, joille niin tavalliset kansalaiset kuin ammattifilosofitkin kokoontuivat tapaamaan toisiaan, neuvottelemaan ja keskustelemaan. Naistarin kaltaisten tapaamispaikkojen, olohuoneiden, merkitys korostuu tänä aikana, jolloin kansalaisilla ei ole enää aiemman kaltaisia mahdollisuuksia toistensa kohtaamiseen, keskusteluun, neuvotteluun, väittelyyn ja sopimiseen. Naistarin merkitystä ja sen poikkeuksellisuutta korostaa sekin asia, että nykyaikana useimpiin tiloihin liittyy jonkinasteisen kuluttamisen aspekti, jollaista Naistariin ei liity. Naistari edustaa Baumanin ajatusta yhteisestä toiminnasta, joka pakottaa ihmiset kanssakäymiseen toisten ihmisten kanssa ja huomaamaan heidän erilaisuutensa. Erilaisuus on olemassa, sitä ei kielletä eikä sitä tukahduteta. Erilaisuuden olemassaoloon ja sen hyväksymiseen ja kunnioittamiseen paneudutaan Naistarilla joka päivä.