Tablet-tietokoneet osana oppimisprosessia
Karhunen, Jaana (2010)
Karhunen, Jaana
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617206
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia tablet-tietokoneet ovat. Työssä selvitettiin lisäksi miten kyseiset laitteet soveltuvat käytettäväksi osana oppimista esimerkiksi sähköisten oppimistehtävien ratkaisuun sekä sähköisten oppikirjojen käyttöön. Työ tehtiin WSOYpro ICT-palvelun käyttöön.
Työhön liittyen on testattu tabletien käyttömukavuutta ja näitä tuloksia verrattiin kannettavaan tietokoneeseen. Testaustilanteessa on testattu sähköisten oppimistehtävien toimivuutta, tabletien käyttöä e-lukulaitteena ja perinteistä Internet-selausta. Lisäksi testaamisessa kiinnitettiin huomiota siihen, miten helppoa laitteilla on työskennellä.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että tablet-tietokoneet eivät kovinkaan hyvin sovellu käytettäväksi oppimisen apuvälineenä. Kaikkiin sähköisiin oppimistehtäviin testattava laite ei soveltunut. Joukossa oli kuitenkin tehtäviä joihin se soveltui. Laitteen täytyisi soveltua kaikkiin tehtäviin, jotta sitä voisi käyttää osana oppimista.
Lisäksi e-lukulaitteena tabletien käyttö jää helposti oikeiden lukulaitteiden jalkoihin. Lukukokemus ei eroa paljonkaan esimerkiksi kannettavalla tietokoneella tapahtuvasta lukemisesta.
Mielestäni onnistuin hyvin saavuttamaan työn tavoitteet. Työstä oli varmasti hyötyä työntilaajalle.
Työhön liittyen on testattu tabletien käyttömukavuutta ja näitä tuloksia verrattiin kannettavaan tietokoneeseen. Testaustilanteessa on testattu sähköisten oppimistehtävien toimivuutta, tabletien käyttöä e-lukulaitteena ja perinteistä Internet-selausta. Lisäksi testaamisessa kiinnitettiin huomiota siihen, miten helppoa laitteilla on työskennellä.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että tablet-tietokoneet eivät kovinkaan hyvin sovellu käytettäväksi oppimisen apuvälineenä. Kaikkiin sähköisiin oppimistehtäviin testattava laite ei soveltunut. Joukossa oli kuitenkin tehtäviä joihin se soveltui. Laitteen täytyisi soveltua kaikkiin tehtäviin, jotta sitä voisi käyttää osana oppimista.
Lisäksi e-lukulaitteena tabletien käyttö jää helposti oikeiden lukulaitteiden jalkoihin. Lukukokemus ei eroa paljonkaan esimerkiksi kannettavalla tietokoneella tapahtuvasta lukemisesta.
Mielestäni onnistuin hyvin saavuttamaan työn tavoitteet. Työstä oli varmasti hyötyä työntilaajalle.