Yrittäjyyspolun kehittäminen aikuiskoulutuskeskukseen : Case SATAEDU Satakunnan aikuiskoulutuskeskus Kankaanpään yksikkö
Maja, Tarja (2010)
Maja, Tarja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120517173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120517173
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli rakentaa yrittäjyyspolku SATAEDU Satakunnan aikuiskoulutuskeskuksen Kankaanpään yksikköön. Päämääränä oli, että opiskelijalla on mahdollisuus edetä asteittain syvenevissä yrittäjyysopinnoissa omien tavoitteidensa mukaan.
Tutkimusaineistona käytettiin teoreettista viitekehystä ja kyselyn avulla kerättyä empiiristä tietoa. Teoreettinen viitekehys muodostui yrittäjyyden määritelmästä ja yrittäjyyden eri muodoista, joita ovat omaehtoinen yrittäjyys, sisäinen yrittäjyys ja ulkoinen yrittäjyys. Teoreettisessa osuudessa havaittiin, että yrittäjäkoulutuksen lähtökohtana on ollut perinteisesti ulkoinen yrittäjyys eli yrityksen perustamiseen liittyvät asiat. Yrittäjyyden käsite on kuitenkin huomattavasti laajempi. Yrittäjyys on yrittäjämäistä toimintaa, jolla tarkoitetaan esimerkiksi oma-aloitteisuutta, vastuuntuntoisuutta ja mahdollisuuksien tunnistamista. Koulutuksen tulisi siis suuntautua yritystoiminnan tiedollisten asioiden oppimisesta enemmän toimintatavan muutokseen. Tämä edellyttää yrittäjämäistä pedagogiikkaa.
Uutta tietoa kerättiin avoimella kyselyllä, joka lähetettiin satunnaiselle otokselle Pohjois-Satakuntalaisia yrityksiä. Vastauksia käytettiin yrittäjyyspolun varrella olevien koulutusten painopisteiden määrittämisessä ja koulutusten sisältöjen kehittelyssä.
Kehittämishankkeen tuotoksena rakennettiin yrittäjyyspolku, joka muodostuu kolmesta osasta. Ensimmäisenä on Yritteliäisyyden polku, jonka tavoitteena on yrittäjämäisen toiminnan oppiminen ja yritystoiminnan ymmärtäminen. Nämä opinnot on tarkoitettu kaikille tutkintotavoitteisissa koulutuksissa opiskeleville. Opiskelija voi jatkaa yrittäjyysopintoja omien tavoitteidensa mukaan Yrityksen perustajan polulle. Näissä opinnoissa perehdytään yrityksen toimintaan ulkoisen yrittäjän näkökulmasta. Kolmantena on Yrityksen kehittäjän polku, joka on suunnattu jo yrittäjinä toimiville. He voivat tämän polun opinnoissa kehittää oman yrityksensä toimintaa.
Yrittäjyyspolun kehittämistä jatketaan yhdessä yrittäjien kanssa. Yrittäjyyspolku on suoraan siirrettävissä myös muihin oppilaitoksiin.
Tutkimusaineistona käytettiin teoreettista viitekehystä ja kyselyn avulla kerättyä empiiristä tietoa. Teoreettinen viitekehys muodostui yrittäjyyden määritelmästä ja yrittäjyyden eri muodoista, joita ovat omaehtoinen yrittäjyys, sisäinen yrittäjyys ja ulkoinen yrittäjyys. Teoreettisessa osuudessa havaittiin, että yrittäjäkoulutuksen lähtökohtana on ollut perinteisesti ulkoinen yrittäjyys eli yrityksen perustamiseen liittyvät asiat. Yrittäjyyden käsite on kuitenkin huomattavasti laajempi. Yrittäjyys on yrittäjämäistä toimintaa, jolla tarkoitetaan esimerkiksi oma-aloitteisuutta, vastuuntuntoisuutta ja mahdollisuuksien tunnistamista. Koulutuksen tulisi siis suuntautua yritystoiminnan tiedollisten asioiden oppimisesta enemmän toimintatavan muutokseen. Tämä edellyttää yrittäjämäistä pedagogiikkaa.
Uutta tietoa kerättiin avoimella kyselyllä, joka lähetettiin satunnaiselle otokselle Pohjois-Satakuntalaisia yrityksiä. Vastauksia käytettiin yrittäjyyspolun varrella olevien koulutusten painopisteiden määrittämisessä ja koulutusten sisältöjen kehittelyssä.
Kehittämishankkeen tuotoksena rakennettiin yrittäjyyspolku, joka muodostuu kolmesta osasta. Ensimmäisenä on Yritteliäisyyden polku, jonka tavoitteena on yrittäjämäisen toiminnan oppiminen ja yritystoiminnan ymmärtäminen. Nämä opinnot on tarkoitettu kaikille tutkintotavoitteisissa koulutuksissa opiskeleville. Opiskelija voi jatkaa yrittäjyysopintoja omien tavoitteidensa mukaan Yrityksen perustajan polulle. Näissä opinnoissa perehdytään yrityksen toimintaan ulkoisen yrittäjän näkökulmasta. Kolmantena on Yrityksen kehittäjän polku, joka on suunnattu jo yrittäjinä toimiville. He voivat tämän polun opinnoissa kehittää oman yrityksensä toimintaa.
Yrittäjyyspolun kehittämistä jatketaan yhdessä yrittäjien kanssa. Yrittäjyyspolku on suoraan siirrettävissä myös muihin oppilaitoksiin.