Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ensiperheiden tukityö -projektin tyytyväisyyskysely : Tarkastelu vuosilta 2009 ja 2010

Kaul, Riina (2010)

 
Avaa tiedosto
Kaul_Riina.pdf (681.8Kt)
Lataukset: 


Kaul, Riina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216860
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden ja neuvoloiden terveydenhoitajien tyytyväisyyttä Ensiperheiden tukityö -projektin toimintaan. Työssä tarkasteltiin oliko tyytyväisyyden suhteen tapahtunut muutosta vuoden 2009 tehtyyn kyselyyn verrattuna.

Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin asiakkailta aiemmin tehdyllä muokatulla kyselylomakkeella, jossa käytettiin valmiita vastausvaihtoehtoja sekä avoimia kysymyksiä. Terveydenhoitajien tyytyväisyyttä kartoitettiin avoimilla kysymyksillä. Teoreettinen lähtökohta muodostui projektin aikana käytetyistä keskeisistä työmenetelmistä. Keskeiset työmenetelmät olivat: mielikuvatyöskentely raskauden aikana, ”Hoivaa ja leiki” -työskentelymenetelmä, dialoginen vauvatanssi, MIM -vuorovaikutushavainnointi, asiakastyytyväisyyden mittaaminen sekä kolmannen sektorin toiminta perheiden tukemisen näkökulmasta.

Vuoden 2010 tulokset olivat kokonaisuutena erittäin positiivisia. Asiakkaiden mielestä parasta projektissa olivat neuvot vauvan hoitoon liittyen sekä tuki ja kannustus. Terveydenhoitajat kokivat parhaimpina puolina etenkin perheiden saaman tuen, joka perustui perheiden tarpeisiin sekä kotikäynnit, tiiviit tapaamiset ja hoitajien ennaltaehkäisevän otteen työssään. Vuonna 2010 tehdyn kyselyn tulokset olivat lähes samat kuin edellisenä vuonna, jopa joiltain osin vähän positiivisemmat.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä ja saada lisää tietoa toiminnan kehittämiseksi yhä asiakaslähtöisempään suuntaan. Tämä tavoite toteutui, sillä projektin henkilökunta voi hyödyntää tuloksia toiminnan edelleen kehittämiseen sekä toiminnasta raportointiin. Kehittämisen suhteen asiakkaat ja terveydenhoitajat toivoivat, että saataisiin enemmän perheitä mukaan ja projektia voitaisiin jatkaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste