dc.contributor.author | Luomala, Sari | |
dc.date.accessioned | 2010-12-08T07:22:54Z | |
dc.date.available | 2010-12-08T07:22:54Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2010120216878 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/23098 | |
dc.description.abstract | Yritykset vaativat niin itseltään kuin yhteistyökumppaneiltaankin yhä kustannustehokkaampaa toimintaa. Vastatakseen kilpailun asettamiin vaatimuksiin yritysten on jatkuvasti muututtava ja opittava uutta. Yritykset pyrkivät vastaamaan kilpailuun ja optimoimaan tilaus-toimitusketjujaan muun muassa toiminnanohjausjärjestelmän avulla. Uudet innovaatiot ja tekniikat ovat synnyttäneet uudentyyppisiä yrityksiä jakamaan markkinoita ja internet on helpottanut yritysten yhteistyötä ja yhteydenpitoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toiminnanohjausjärjestelmän käsitettä ja sen perusrakenteita sekä selvittää yritystoimintaan ja toiminnanohjausjärjestelmiin liittyviä sähköisiä palveluja.Opinnäytetyössä käsitellään toiminnanohjausjärjestelmän historiaa ja rakennetta sekä tilaus-toimitusketjua liittyen toiminnanohjausjärjestelmään. Työssä on perehdytty muun muassa riskeihin, jotka liittyvät ERP:n valintaan, käyttöönottoon ja käyttöön.
Verkottuminen avaa yrityksille uusia mahdollisuuksia toimintaympäristön laajentuessa. Sähköiset palvelut laajentuvat koko ajan ja tulevat yhä tärkeämmiksi yrityksen operatiiviselle toiminnalle. Opinnäytetyössä käsitellään sähköisiä palveluja, jotka liittyvät ERP:in ja yrityksen liiketoimintaan. Lisäksi perehdytään sähköistyviin palveluihin liittyviin riskeihin sekä käydään läpi verkossa käytävän kaupan perusteita ja niihin liittyviä toimintoja..
Nisamest Oy valmistaa ja markkinoi Ventus -toiminnanohjausjärjestelmää. Opinnäytetyössä käsitellään Ventuksen eri osioita ja niihin liittyviä toimintoja.Opinnäytetyöhön liittyvän kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää Nisamest Oy:n kyselyyn osallistuneiden asiakkaiden Ventus – toiminnanohjausjärjestelmän osioiden käytön laajuus sekä ilmenikö käyttöönotossa ongelmia. Osatavoitteena oli pyrkiä selvittämään sähköisten palvelujen käyttö ja / tai mahdollinen suunniteltu käyttöönotto. Kyselytutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen harkinnanvaraista otantaa. Tutkimuksen tulosten perusteella Nisamest Oy:lle tehtiin suositus asiakaspalvelun parantamiseksi.
Toiminnanohjausjärjestelmä on aihealueena laaja, jolloin aiheen rajaaminen vain olennaisiin osiin on hankalaa. Rajanveto sähköisen palvelun ja tuotteen välillä ei ole yksinkertaista. Ohjelmatuotteet ja niihin liittyvät palvelut ovat usein sähköisenä palveluna. Ilman toista ei ole toista. | fi |
dc.description.abstract | Enterprises expect actions of their own as well as their partners to be more cost-effective. In order to meet to pressures caused by competition, enterprises have to change their operations all the time and learn new ways of doing. Enterprises attemp to meet competition and optimize order-delivery chain with ERP among other things. New innovations and technologies have enabled new kind of companies to share markets. The Internet has helped co-operation and communication between companies.
The objective of this study was to clarify the idea of Enterprise Resource Planning, ERP, and its basic structure. One objective was to clarify electric services related to entrepreneurship and ERP. History and structure of ERP as well as the order-delivery chain related to ERP are handled in the study. The risks which may occur when a company selects ERP -system, starts to implement and use ERP have also been studied.
Networking opens new possibilities to companies when the corporate environment is enlarged. Electric services are enlarged all the time and become more important to every operation of an enterprise. In the study the electric services which are related to ERP and business of an enterprise are explained. Furthermore risks of electric services and basics of e-business and operations related to them are discussed.
Nisamest Oy produces and markets Ventus -Enterprise Resource Planning System. This study covers various parts of Ventus and the operations related to it. The purpose of the questionnaire was to find out from the selected customers what the usage of Ventus extensions was and if they had problems in the implementation. Also, a target wa to find out the usage of electric services and possible future usage. This questionnaire was accomplished as qualitative study by using discretionary sampling. Based on the research results a recommendation was drafted for the Nisamest to improve their customer service.
ERP as a subject is large. That means that defining the subject to cover only the most relevant issues is not easy. Defining the limit between electric service and product is not simple. Software items and the service related to them are often electric service. Without one there is not the other. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Turun ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Toiminnanohjausjärjestelmä : sähköistyvät palvelut yrityksen tietojärjestelmässä | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/105 | |
dc.organization | Turun ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | toiminnanohjaus | |
dc.subject.ysa | yritystoiminta | |
dc.subject.ysa | sähköiset palvelut | |
dc.subject.ysa | atk-ohjelmat | |
dc.subject.ysa | Ventus | |
dc.contributor.organization | Turun ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | ERP | |
dc.subject.keyword | toiminnanohjausjärjestelmä | |
dc.subject.keyword | sähköiset palvelut | |
dc.subject.keyword | Ventus | |
dc.subject.specialization | Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | |
dc.subject.discipline | Liiketalouden koulutusohjelma | |