Producenten behövs i samfundskonsten : Case: ungdomsprojektet In
Wallin, Riikka (2010)
Wallin, Riikka
Yrkeshögskolan Novia
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717382
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tuottajan roolia yhteisötaiteessa. Tavoitteena on tehdä näkyväksi taiteellisessa ja sosiokulttuurisessa nuorisoprojekti In:ssä tapahtuva moniammatillinen työ. Projekti ponnistaa kuvataiteesta/nykytaiteesta. Työn fokuksessa on kulttuurituottajan rooli projektissa. Tarkoituksena on tukea projektin käynnissä olevaa toimintaa ja näyttää, että sosiokulttuurisissa nuorisoprojekteissa ja yhteisötaiteessa tarvitaan tuottajia.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja itsearviointi. Visualisointia on käytetty havainnollistamaan tekstin sisältöä. Työssä käytettävän materiaalin voi jakaa kahteen kategoriaan: ensimmäiseen kuuluu kuvaus projektin kontekstista ja toiseen kuvaus itse projektista. Esimerkkejä ovat Nuorisobarometri 2009 ja Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cuporen raportti Two surveys on availability of education and training for key competencies and skills required for European cultural project management. Lisäksi käytetään In-projektin yhteydessä luotua materiaalia, kuten projektisuunnitelmaa, työpäiväkirjoja ja arviointikeskustelua.
Työ osoittaa, että tuottaja on tärkeä yhteisötaiteessa. Kun katsotaan erityisesti In-projektia, tuottajan tuoma lisäarvo näkyy muun muassa kommunikaatiossa, konkreettisessa projektityössä ja siinä, että projektia johtaa työryhmä yksittäisen taiteilijan tai pedagogin sijaan. Tärkeää tulevaisuuden kannalta on rahoitusmuotojen kehitys, joka mahdollistaa tuottajien käyttämisen ja jatkuvan toiminnan.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja itsearviointi. Visualisointia on käytetty havainnollistamaan tekstin sisältöä. Työssä käytettävän materiaalin voi jakaa kahteen kategoriaan: ensimmäiseen kuuluu kuvaus projektin kontekstista ja toiseen kuvaus itse projektista. Esimerkkejä ovat Nuorisobarometri 2009 ja Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cuporen raportti Two surveys on availability of education and training for key competencies and skills required for European cultural project management. Lisäksi käytetään In-projektin yhteydessä luotua materiaalia, kuten projektisuunnitelmaa, työpäiväkirjoja ja arviointikeskustelua.
Työ osoittaa, että tuottaja on tärkeä yhteisötaiteessa. Kun katsotaan erityisesti In-projektia, tuottajan tuoma lisäarvo näkyy muun muassa kommunikaatiossa, konkreettisessa projektityössä ja siinä, että projektia johtaa työryhmä yksittäisen taiteilijan tai pedagogin sijaan. Tärkeää tulevaisuuden kannalta on rahoitusmuotojen kehitys, joka mahdollistaa tuottajien käyttämisen ja jatkuvan toiminnan.