Graafinen ohjeistus : Case: GlobalDreams Oy
Lähteenmäki, Jarne (2010)
Lähteenmäki, Jarne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717356
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimiva ja helppolukuinen graafinen ohjeistus GlobalDreams Oy:lle. Graafinen ohjeistus on yrityksen graafisesta linjasta kertova käsikirja. Käsikirjan avulla yrityksen visuaalinen ilme pystytään pitämään yhtenäisenä kaikissa markkinointiin liittyvissä materiaaleissa, lomakkeissa, sopimuspohjissa ja sähköposteissa. Yritykselle on tärkeää saavuttaa hyvä ja mieleenpainuva mielikuva. Ohjeistus on tarkoitettu yritykselle aputyöka-luksi ja kontrollin välineeksi. Sen avulla yritys voi kontrolloida asiakkaidensa ja yhteistyökumppaneidensa käyttämiä elementtejä itsestään. Ohjeistuksen avulla luodaan yhtenäinen yritysilme niin, että asiakkaille ja sidosryhmille muodostuu yrityksestä positiivinen ja ammattitaitoinen kuva.
Työ jakautui käytännössä eri vaiheisiin. Ensimmäisessä vaiheessa käsiteltiin yrityskuvan luomista, graafista ohjeistusta, ohjeistuksen hyötyjä ja sisältöä. Pohdittiin, miksi GlobalDreams Oy tarvitsee graafista ohjeistusta. Toisessa vaiheessa käsiteltiin ohjeistuksen eri vaiheita ja sitä, miten tehtyihin ratkaisuihin päädyttiin. Ohjeistus sisälsi logon, sloganin, värimääritykset, suoja-alueet, oi-keinkirjoitusohjeen, typografian ja lomakepohjat.
Aiheestani johtuen työssä on käytetty empiiristä tutkimusta. Empiirinen tutkimus eli kokemusperäinen tutkimus perustuu tutkittavan kohteen havainnointiin ja vertailuun. Työtä tehdessäni olen luonut erilaisia elementtejä ja tutkinut niitä. Lopputuloksiin olen päässyt vertailemalla erilaisia visioita tuotteesta. Tekemieni havaintojen perusteella olen valinnut parhaimman vaihtoehdon.
Tavoitteeni oli tehdä mahdollisimman kattava graafinen ohjeistus. Ohjeistukseen on saatu koottua tarvittavat tiedot ja elementit, jotka liittyvät yritykseen ja sen tarpeisiin.
graafinen
Työ jakautui käytännössä eri vaiheisiin. Ensimmäisessä vaiheessa käsiteltiin yrityskuvan luomista, graafista ohjeistusta, ohjeistuksen hyötyjä ja sisältöä. Pohdittiin, miksi GlobalDreams Oy tarvitsee graafista ohjeistusta. Toisessa vaiheessa käsiteltiin ohjeistuksen eri vaiheita ja sitä, miten tehtyihin ratkaisuihin päädyttiin. Ohjeistus sisälsi logon, sloganin, värimääritykset, suoja-alueet, oi-keinkirjoitusohjeen, typografian ja lomakepohjat.
Aiheestani johtuen työssä on käytetty empiiristä tutkimusta. Empiirinen tutkimus eli kokemusperäinen tutkimus perustuu tutkittavan kohteen havainnointiin ja vertailuun. Työtä tehdessäni olen luonut erilaisia elementtejä ja tutkinut niitä. Lopputuloksiin olen päässyt vertailemalla erilaisia visioita tuotteesta. Tekemieni havaintojen perusteella olen valinnut parhaimman vaihtoehdon.
Tavoitteeni oli tehdä mahdollisimman kattava graafinen ohjeistus. Ohjeistukseen on saatu koottua tarvittavat tiedot ja elementit, jotka liittyvät yritykseen ja sen tarpeisiin.
graafinen
