Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Fysioterapeutin suunnittelema taukoliikunta lukiolaisten opiskelukyvyn tukena

Katajisto, Mauri; Kärkkäinen, Niko; Oinas, Marko (2010)

 
Avaa tiedosto
Katajisto_Mauri.pdf (3.477Mt)
Lataukset: 


Katajisto, Mauri
Kärkkäinen, Niko
Oinas, Marko
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316942
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli tutkia, millaisia muutoksia fysioterapeutin suunnittelemalla ja lähiliikuttajan toteuttamalla taukoliikunnalla on lukiolaisten subjektiiviseen koulutyössä jaksamiseen eli koettuun opiskelukykyyn. Tämän ja opiskelijoilta saadun palautteen perusteella luotiin opiskeluyhteisön käyttöön tarkoitettu taukoliikuntaopas. Kehittämistehtävä oli osa Turun kaupungin Lukiossa jaksaminen eli LUJA-hanketta, joka on vuonna 2007 käynnistynyt opiskeluyhteisön kehittämishanke. Tutkimusjoukko koostui 38:sta lukion 2. vuosikurssin opiskelijasta, jotka jakautuivat kahdelle eri terveystiedonkurssille.
Kehittämistehtävässä oli pääosin kvantitatiivinen lähestymistapa, joka sisälsi myös kvalitatiivisia piirteitä. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella ennen ja jälkeen intervention sekä palautelomakkeella intervention jälkeen. Tutkijat suunnittelivat fysioterapeuttisen taukoliikuntaintervention, jota toteuttamaan koulutettiin lukiolaisten keskuudesta neljä lähiliikuttajaa. Interventio sisälsi yhteensä 18 viiden minuutin taukoliikuntakertaa, jotka toteutettiin kolme kertaa viikossa kuuden viikon jakson aikana. Taukoliikunta koostui kuudesta eri teemasta, jotka sisälsivät monipuolisia ja erityisesti nuorille suunnattuja harjoitteita.
Kehittämistehtävän tuloksista käy ilmi, että oppitunteihin integroidulla taukoliikunnalla saatiin aikaan positiivisia muutoksia kaikissa opiskelukyvyn osa-alueissa. Merkittävimpänä tuloksena esiin nousi opiskelijoiden vireystilan koheneminen ja opiskeluilmapiirin paraneminen. Lisäksi opiskelijat kokivat positiivista muutosta fyysisessä ja psyykkisessä terveydentilassaan. Taukoliikunta koettiin mukavana keinona tauottaa oppituntia ja koulupäivää, koska se piristi ja antoi tauon pitkäaikaiseen istumiseen.
Tulosten ja palautteen pohjalta voidaan todeta, että opiskelutyössä jaksamista tukevat toimet ovat tarpeen ja että jo kuuden viikon mittaisella, kolmesti viikossa toteutuvalla, fysioterapeutin suunnittelemalla taukoliikuntainterventiolla voidaan saada aikaan positiivista muutosta koetussa opiskelukyvyssä. Fysioterapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan integroiminen opiskelijoiden koulutyöhön saattaakin tulevaisuudessa olla merkittävä keino vaikuttaa opiskelutyössä jaksamiseen ja opiskelukyvyn ylläpysymiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste