Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sydafrika som potentiell golfdestination för finländare

Welling, Jannica (2010)

 
Avaa tiedosto
Welling_Jannica.pdf (3.981Mt)
Lataukset: 


Welling, Jannica
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817445
Tiivistelmä
Uppdragsgivaren för detta examensarbete är en researrangör som ordnar golfresor. Syftet med arbetet är att redogöra för Sydafrika som golfdestination och delsyftet är att ge förslag på passande golfbanor och andra aktiviteter enligt de svar som kommer fram i undersökningen. Detta är relevant för researrangören eftersom de funderar över att börja arrangera golfresor till destinationen i fråga. Det gör det viktigt för dem att få reda på om det skulle vara lönsamt. Teorier som tas upp i detta arbete är produktutveckling
av bl.a. Komppula & Boxberg, Smiths modell för platsen som turismprodukt samt modellen för produktens livscykel av Kotler, Bowen & Makens. Teorin omfattar även konsumentbeteende med teori av Cooper et al. och Swarbrooke & Horner m.fl. angående bl.a. segmentering och faktorer som påverkar köpbeslutet. Teorin redogör också för en destination, attraktioner och Sydafrika som destination, med teori av bl.a. Vuoristo och Cooper et al.

Som undersökningsmetod för detta arbete används en kvalitativ metod i form av
semistrukturerade intervjuer. Intervjun består av drygt tio frågor och antalet
respondenter är 17. Respondenterna är i åldern mellan 30 och 70 år och de har alla erfarenhet av golfresor. Intervjufrågorna gäller bl.a. vad respondenterna utöver golf skulle vilja göra i Sydafrika, om de skulle vara intresserade av att resa till denna destination på en golfresa, samt om de tycker att en researrangör för golfresor borde ha destinationen i sitt utbud. Enligt resultatet är respondenterna entydiga om att de vill resa till Sydafrika, de vill även uppleva bl.a. safari, och de tycker att en researrangör borde ha denna destination i sitt utbud. Resultatet ger även annan relevant information åt uppdragsgivaren om de potentiella kundernas önskemål, som bl.a. längd och pris för resan. Sammanfattningsvis kan man alltså konstatera att Sydafrika är en önskvärd
golfdestination enligt denna undersökning, och detta arbete kan ge uppdragsgivaren information och råd med tanke på produktutveckling av golfresor till denna destination.
 
The assigner for this thesis is a tour operator that arranges golf tours. The aim of this study is to account for South Africa as a golf destination, and also to propose suitable golf courses and other activities according to the research results. This is relevant for the tour operator because they are considering starting to operate golf tours to this destination, which makes it important for them to know if it would be profitable. Theories that are used in this study are product development by Komppula & Boxberg among others, Smith’s model for the tourism product and the model for a products life cycle by Kotler, Bowen & Makens. Consumer behavior is also described in this thesis, regarding segmentation among other things, by authors like Cooper et al. and Swarbrooke & Horner. The theoretical part of this thesis also includes a description for a destination, theory about attractions and facts about South Africa as a destination, by Vuoristo and Cooper et al. among others.

The research method that is used for this thesis is a qualitative method in the form of semi structured interviews. The interview consists of slightly more than ten questions, and there are 17 respondents. The respondents are in the age between 30 and 70 years, and they all have experience of golf tours. The interview includes questions regarding what the respondents would like to do besides play golf in South Africa, if they would be interested in traveling to this destination on a golf tour and if they think that a tour operator should have this destination in their selection. According to the result of this research, the respondents are unambiguous that they want to travel to South Africa. They would also like to experience other things in this destination, for example going on a safari. They also agree that a tour operator should have this destination in their selection. The result also gives other relevant information to the assigner, regarding for example the length and price for the trip. To sum up, it can be concluded that South Africa is a desirable golf destination according to this study. This study can also give the tour operator useful information and advice regarding product development of golf tours to this destination.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste