Tammerfest-kaupunkifestivaalin mobiilioppaan tuotekehitysprojektin toteuttaminen
Latikka, Juha-Lasse (2010)
Latikka, Juha-Lasse
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817556
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tapahtumakohtaisen mobiilioppaan tuotekehitysprojekti tulisi tehdä. Tammerfestin mobiilioppaan prosessia verrattiin olemassa oleviin innovatiivista tuotekehitystä kuvaaviin teoriamalleihin. Tutkimusotteeksi valittiin konstruktiivinen tutkimus. Tuotekehitysprojektin tutkimisen lisäksi haluttiin selvittää, millaista sisältöä lataajat oppaalta odottivat. Vastauksia kerättiin internetissä julkaistun kyselyn avulla, jonka vastauksia analysoitiin määrällisen tutkimuksen keinoin.
Tutkimuksessa todettiin, että läpikäyty tuotekehitysprojekti ei noudattanut yhtä tiettyä teoriamallia. Työssä läpikäydään projektin aikana esiintyneitä ongelmia, ja pohditaan miten niiden vaikutukset olisi voitu minimoida sekä välttää. Oppaan lataajille tehdystä tutkimusta saaduista vastauksista todettiin, että mobiilissa toimivalle tapahtumaoppaalle tärkeintä on mahdollisimman suuri informaation määrä. Kyselyn perusteella tehokkaimmaksi markkinointikanavaksi osoittautui yhteisöpalvelu Facebook.
Työn johtopäätöksissä laaditaan selkeä mallinnus siitä, miten vastaavanlainen kehitysprojekti tulisi hoitaa. Mallinnuksen tarkoituksena on tehostaa ja ohjata jatkossa toteutettavien projektien läpikäyntiä. Palautekyselystä saaduista vastauksista kerättiin tietoa toimeksiantajayrityksen tuotekehityksen tueksi. Tätä tietoa tullaan jatkossa käyttämään projekteja tehtäessä.
Tutkimuksessa todettiin, että läpikäyty tuotekehitysprojekti ei noudattanut yhtä tiettyä teoriamallia. Työssä läpikäydään projektin aikana esiintyneitä ongelmia, ja pohditaan miten niiden vaikutukset olisi voitu minimoida sekä välttää. Oppaan lataajille tehdystä tutkimusta saaduista vastauksista todettiin, että mobiilissa toimivalle tapahtumaoppaalle tärkeintä on mahdollisimman suuri informaation määrä. Kyselyn perusteella tehokkaimmaksi markkinointikanavaksi osoittautui yhteisöpalvelu Facebook.
Työn johtopäätöksissä laaditaan selkeä mallinnus siitä, miten vastaavanlainen kehitysprojekti tulisi hoitaa. Mallinnuksen tarkoituksena on tehostaa ja ohjata jatkossa toteutettavien projektien läpikäyntiä. Palautekyselystä saaduista vastauksista kerättiin tietoa toimeksiantajayrityksen tuotekehityksen tueksi. Tätä tietoa tullaan jatkossa käyttämään projekteja tehtäessä.