"Liike opettaa" : Psykomotoriset harjoitteet perusopetuksessa.
Jäppinen, Anna; Kääriäinen, Marika (2010)
Jäppinen, Anna
Kääriäinen, Marika
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817514
Tiivistelmä
Lapsella on luontainen tarve liikkua. Liikunta ja liike tarjoavat lapselle mahdollisuuden kerätä uusia kokemuksia itsestään ja ympäristöstään, vaikuttaen lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Aktivoidessa lasta liikkumaan, voidaan kehittää lapsen kognitiivisia taitoja ja oppimisvalmiuksia, sillä motoristen ongelmien ja oppimisvalmiuksien välillä on havaittu yhteyksiä.
Opinnäytetyössä käsitellään lapsen motorista kehitystä sekä motorisen kehityksen yhteyksiä ja liikkeen vaikutuksia oppimiseen. Työ käsittelee psykomotoriikkaa yleisesti ja tarkemmin Sherborne- ja Aivojumppamenetelmiä. Psykomotoriikka painottaa jokaisen yksilöllisten taitojen huomioimista ja harjoittamista vahvuuksien kautta. Sherborne-menetelmän harjoitteissa yhdistyvät yksilön ominaisuuksien harjaannuttaminen yksilö-, pari- ja ryhmätehtävissä. Harjoitteiden kautta lapsi saa kokemuksia omasta kehostaan, pystyvyydestään ja itsestään suhteessa ympäristöönsä. Aivojumpan tavoitteena on aktivoida oppijan keho ja mieli yhteistyöhön tukien kognitiivista oppimista ja vaikuttaen kokonaisvaltaisesti yksilön terveyteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustuttaa Seinäjoen Pajuluoman alakoulun ensimmäisen luokan opettaja psykomotoristen harjoitusten käyttöön perusopetuksessa. Työhön valitut psykomotoriset harjoitteet perustuvat Sherborne- ja Aivojumppamenetelmiin. Opinnäytetyö on osa kolmevuotista kansainvälistä In Form -hanketta.
Opettaja käytti onnistuneesti Aivojumppa- ja Sherborne-menetelmiin perustuvia harjoitusohjelmia osana opetustaan kahdeksan viikon ajan. Opettajan päiväkirjasta ja haastattelusta saadun palautteen perusteella Sherborne-harjoitteet tukivat etenkin kehonhahmottamista ja yhteistyötaitoja ja Aivojumppa auttoi lapsia rauhoittumaan opetustilanteessa.
Opinnäytetyössä käsitellään lapsen motorista kehitystä sekä motorisen kehityksen yhteyksiä ja liikkeen vaikutuksia oppimiseen. Työ käsittelee psykomotoriikkaa yleisesti ja tarkemmin Sherborne- ja Aivojumppamenetelmiä. Psykomotoriikka painottaa jokaisen yksilöllisten taitojen huomioimista ja harjoittamista vahvuuksien kautta. Sherborne-menetelmän harjoitteissa yhdistyvät yksilön ominaisuuksien harjaannuttaminen yksilö-, pari- ja ryhmätehtävissä. Harjoitteiden kautta lapsi saa kokemuksia omasta kehostaan, pystyvyydestään ja itsestään suhteessa ympäristöönsä. Aivojumpan tavoitteena on aktivoida oppijan keho ja mieli yhteistyöhön tukien kognitiivista oppimista ja vaikuttaen kokonaisvaltaisesti yksilön terveyteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustuttaa Seinäjoen Pajuluoman alakoulun ensimmäisen luokan opettaja psykomotoristen harjoitusten käyttöön perusopetuksessa. Työhön valitut psykomotoriset harjoitteet perustuvat Sherborne- ja Aivojumppamenetelmiin. Opinnäytetyö on osa kolmevuotista kansainvälistä In Form -hanketta.
Opettaja käytti onnistuneesti Aivojumppa- ja Sherborne-menetelmiin perustuvia harjoitusohjelmia osana opetustaan kahdeksan viikon ajan. Opettajan päiväkirjasta ja haastattelusta saadun palautteen perusteella Sherborne-harjoitteet tukivat etenkin kehonhahmottamista ja yhteistyötaitoja ja Aivojumppa auttoi lapsia rauhoittumaan opetustilanteessa.