Henkilöstön motivointi tuloksen tekemiseen
Schildt, Sini (2010)
Schildt, Sini
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817572
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Mikkelin Hennes & Mauritz -myymälän henkilöstön tämän hetkinen työmotivaatiotaso ja löytää ne tekijät, jotka motivoivat henkilöstöä työssään. Tutkimuksen avulla kartoitettiin kohdeorganisaation työmotivaation nykytila. Tutkimuskysymykset jaettiin kuuteen aihealueeseen, jotka olivat työmotivaatio, työn sisältö, työympäristö, palkitseminen, sisäisen työmotivaation edistäminen ja työn merkitys.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin motivaatiota ja työmotivaatiota sekä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat motivaation syntyyn. Lisäksi tarkasteltiin palkitsemisen vaikutusta motivaatioon sekä rahallisen palkkakannusteen merkitystä.
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat kaikki H&M:n 14 työntekijää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin monivalintakyselylomakkeella, jonka lisäksi jokainen aihealue sisälsi yhden tarkentavan avoimen kysymyksen. Kyselyyn vastasi 9 työntekijää ja vastausprosentti oli 64 %.
Tutkimustulokset olivat hyvin samanlaisia, eikä vastauksissa ollut kovin suurta hajontaa. Yleisesti voidaan sanoa Mikkelin H&M -myymälän henkilökunnan työmotivaation olevan hyvällä tasolla. Henkilöstön työmotivaatioon vaikuttavat eniten työstä saatu palaute, työn sisältö, työkaverit ja kehittymismahdollisuudet. Tutkimustulosten perusteella henkilöstöä työssään palkitsevat enemmän sisäiset kuin ulkoiset palkkiot. Kasvu- ja kehittymismahdollisuudet sekä työn sisältö koettiin rahallista palkkaa merkittävimpinä palkitsemistapoina. Tulosten mukaan kehitettävää olisi erityisesti palautteen antamisessa ja työn sisällön laajentamisessa.
Tutkimustulosten pohjalta pyrittiin löytämään toimenpide-ehdotuksia Mikkelin H&M:n myymäläpäällikölle työmotivaation parantamiseksi. Esiin nousseisiin ongelmiin ratkaisuja pyrittiin löytämään teoreettisessa viitekehyksessä esiintyvien asioiden, omien ja tutkimukseen vastanneiden henkilöiden ideoiden pohjalta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin motivaatiota ja työmotivaatiota sekä niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat motivaation syntyyn. Lisäksi tarkasteltiin palkitsemisen vaikutusta motivaatioon sekä rahallisen palkkakannusteen merkitystä.
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat kaikki H&M:n 14 työntekijää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin monivalintakyselylomakkeella, jonka lisäksi jokainen aihealue sisälsi yhden tarkentavan avoimen kysymyksen. Kyselyyn vastasi 9 työntekijää ja vastausprosentti oli 64 %.
Tutkimustulokset olivat hyvin samanlaisia, eikä vastauksissa ollut kovin suurta hajontaa. Yleisesti voidaan sanoa Mikkelin H&M -myymälän henkilökunnan työmotivaation olevan hyvällä tasolla. Henkilöstön työmotivaatioon vaikuttavat eniten työstä saatu palaute, työn sisältö, työkaverit ja kehittymismahdollisuudet. Tutkimustulosten perusteella henkilöstöä työssään palkitsevat enemmän sisäiset kuin ulkoiset palkkiot. Kasvu- ja kehittymismahdollisuudet sekä työn sisältö koettiin rahallista palkkaa merkittävimpinä palkitsemistapoina. Tulosten mukaan kehitettävää olisi erityisesti palautteen antamisessa ja työn sisällön laajentamisessa.
Tutkimustulosten pohjalta pyrittiin löytämään toimenpide-ehdotuksia Mikkelin H&M:n myymäläpäällikölle työmotivaation parantamiseksi. Esiin nousseisiin ongelmiin ratkaisuja pyrittiin löytämään teoreettisessa viitekehyksessä esiintyvien asioiden, omien ja tutkimukseen vastanneiden henkilöiden ideoiden pohjalta.