Sokos Hotel Koljonvirran ja tapahtumayhteistyön mahdollisuudet
Bäck, Emilia (2010)
Bäck, Emilia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817573
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää hotellin ja paikallisten tapahtumajärjestäjien välisiä yhteistyön muotoja. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Sokos Hotel Koljonvirralle. Tutkimuskysymyksenä haluttiin selvittää millaisia yhteistyömuotoja toimeksiantaja voi hyödyntää tapahtumajärjestäjien kanssa toimiessaan. Samalla selvitettiin millaista yhteistyötä haastatellut tapahtumanjärjestäjät haluaisivat tehdä Sokos Hotel Koljonvirran kanssa sekä millaisia hyötyjä he kokevat tapahtumansa saavan mahdollisesta yhteistyöstä.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuuden yläsavolaisen tapahtuman edustajia, joista yksi henkilö tosin edustaa kahta erillistä tapahtumaa. Tapahtumat olivat etukäteen valittuja toimeksiantajan taholta. Teoriaosuus tässä opinnäytetyössä koostuu aiheen kirjallisuudesta, tutkimuksista ja aiheesta aiemmin tehdyistä opinnäytetöistä. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruun suoritettiin teemahaastatteluilla. Teemat koottiin teoriapohjan avulla sekä selvittämällä, millainen tieto parhaiten palvelisi toimeksiantajaa. Teemoiksi valikoituivat yhteistyön edellytykset, tapahtumien ja hotellin väliset yhteistyömahdollisuudet sekä tapahtumien ja Sokos Hotel Koljonvirran väliset yhteistyömuodot.
Tutkimuksesta saadut tulokset ovat toimeksiantajalle hyödyllisiä, mutta suuntaa-antavia. Niiden avulla Sokos Hotel Koljonvirran on helpompi miettiä, millaisia yhteistyökuvioita sille olisi mahdollista toteuttaa. Tutkimuksen tuloksista nousi esille haastateltavien aito halu kehittää yhteistyömuotoja hotellin ja tapahtuman välille. Keskeisimpiä esille tulleita yhteistyönmuotoja ovat tuotannollinen yhteistyö ja markkinointiyhteistyö. Haastateltavien tapahtumaedustajien mukaan tapahtumat hyötyvät Sokos Hotel Koljonvirran kanssa tehtävästä yhteistyöstä saavuttamalla markkinoinnin etuja, rahallisia hyötyjä ja saamalla lisää majoituspaikkoja asiakkailleen. Vastaajien mielestä Sokos Hotel Koljonvirta hyötyisi yhteistyöstä eniten asiakasmäärien lisääntymisen muodossa.
Jatkotutkimusehdotuksena ehdotan Ylä-Savon alueen matkailun verkostojen tutkimista. Tutkimuksessa voisi käsitellä Ylä-Savon Matkailun toimintaa, sen toiminnan tehostamista ja kehitysmahdollisuuksia. Toisena tutkimusaiheena ehdotan selvitystä Ylä-Savon alueen matkailun vetovoimatekijöistä ja matkailutuotteista. Tutkimuksessa voisi esimerkiksi selvittää olisiko uusille matkailutuotteille tarvetta.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin kuuden yläsavolaisen tapahtuman edustajia, joista yksi henkilö tosin edustaa kahta erillistä tapahtumaa. Tapahtumat olivat etukäteen valittuja toimeksiantajan taholta. Teoriaosuus tässä opinnäytetyössä koostuu aiheen kirjallisuudesta, tutkimuksista ja aiheesta aiemmin tehdyistä opinnäytetöistä. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruun suoritettiin teemahaastatteluilla. Teemat koottiin teoriapohjan avulla sekä selvittämällä, millainen tieto parhaiten palvelisi toimeksiantajaa. Teemoiksi valikoituivat yhteistyön edellytykset, tapahtumien ja hotellin väliset yhteistyömahdollisuudet sekä tapahtumien ja Sokos Hotel Koljonvirran väliset yhteistyömuodot.
Tutkimuksesta saadut tulokset ovat toimeksiantajalle hyödyllisiä, mutta suuntaa-antavia. Niiden avulla Sokos Hotel Koljonvirran on helpompi miettiä, millaisia yhteistyökuvioita sille olisi mahdollista toteuttaa. Tutkimuksen tuloksista nousi esille haastateltavien aito halu kehittää yhteistyömuotoja hotellin ja tapahtuman välille. Keskeisimpiä esille tulleita yhteistyönmuotoja ovat tuotannollinen yhteistyö ja markkinointiyhteistyö. Haastateltavien tapahtumaedustajien mukaan tapahtumat hyötyvät Sokos Hotel Koljonvirran kanssa tehtävästä yhteistyöstä saavuttamalla markkinoinnin etuja, rahallisia hyötyjä ja saamalla lisää majoituspaikkoja asiakkailleen. Vastaajien mielestä Sokos Hotel Koljonvirta hyötyisi yhteistyöstä eniten asiakasmäärien lisääntymisen muodossa.
Jatkotutkimusehdotuksena ehdotan Ylä-Savon alueen matkailun verkostojen tutkimista. Tutkimuksessa voisi käsitellä Ylä-Savon Matkailun toimintaa, sen toiminnan tehostamista ja kehitysmahdollisuuksia. Toisena tutkimusaiheena ehdotan selvitystä Ylä-Savon alueen matkailun vetovoimatekijöistä ja matkailutuotteista. Tutkimuksessa voisi esimerkiksi selvittää olisiko uusille matkailutuotteille tarvetta.