Mainonnan kampanjaprosessi monikanavaympäristössä : mainoskampanja Katu-viikkoliitteen sisältöjen siirtymisestä Etelä-Suomen Sanomiin
Aaltio, Niina; Alanko, Riikka (2009)
Aaltio, Niina
Alanko, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2009

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903261804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903261804
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee mainoskampanjan toteuttamista monikanavaympäristössä ja Etelä-Suomen Sanomien Katu-viikkoliitteeseen liittyneiden muutosten viestimistä lukijoille. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten voidaan toteuttaa selkeä ja yhtenäinen mainoskampanja käyttäen useita eri mainosvälineitä.
Teoriaosuudessa selvitetään, mitä on integroitu arkkinointiviestintä, paneudutaan sekä perinteisten että uusien mainoskanavien käyttöön ja esitellään erilaisia kanavastrategiavaihtoehtoja.
Opinnäytetyön empiriaosuus sisältää Katu-viikkoliitteen kampanjaprosessin aina lähtökohdista toteutuneen kampanjan tulosten analysointiin. Kampanjan onnistumista mitataan Etelä-Suomen Sanomien paneelikyselyn tuloksilla, kampanjan toteutukseen keskeisesti liittyneiden henkilöiden haastatteluilla sekä muilla käytössä olleilla mittareilla, kuten verkon kävijämäärillä.
Tutkimusten perusteella voidaan todeta, että kampanjan huomioarvo ei ole ollut niin korkea kuin olisi ollut mahdollista. Tämä johtuu mm. siitä, ettei Katu-viikkoliitettä koettu kovin merkittäväksi, eikä näin ollen siihen liittyvää muutosviestintää koettu itselle olennaiseksi, jolloin se helposti sivuutettiin. Suurin osa lukijoista huomasi Katu-viikkoliitteen sisältöjen siirtymisen osaksi Etelä-Suomen Sanomia vasta muutoksen tapahduttua, eikä ennakkomainonnan kautta.
Teoriaosuudessa selvitetään, mitä on integroitu arkkinointiviestintä, paneudutaan sekä perinteisten että uusien mainoskanavien käyttöön ja esitellään erilaisia kanavastrategiavaihtoehtoja.
Opinnäytetyön empiriaosuus sisältää Katu-viikkoliitteen kampanjaprosessin aina lähtökohdista toteutuneen kampanjan tulosten analysointiin. Kampanjan onnistumista mitataan Etelä-Suomen Sanomien paneelikyselyn tuloksilla, kampanjan toteutukseen keskeisesti liittyneiden henkilöiden haastatteluilla sekä muilla käytössä olleilla mittareilla, kuten verkon kävijämäärillä.
Tutkimusten perusteella voidaan todeta, että kampanjan huomioarvo ei ole ollut niin korkea kuin olisi ollut mahdollista. Tämä johtuu mm. siitä, ettei Katu-viikkoliitettä koettu kovin merkittäväksi, eikä näin ollen siihen liittyvää muutosviestintää koettu itselle olennaiseksi, jolloin se helposti sivuutettiin. Suurin osa lukijoista huomasi Katu-viikkoliitteen sisältöjen siirtymisen osaksi Etelä-Suomen Sanomia vasta muutoksen tapahduttua, eikä ennakkomainonnan kautta.