Verkkokaupan toimivuuden ja sähköisen näkyvyyden kehittämisen keinoja : Case: Savonlinnan Oopperajuhlat
Rautiainen, Rauno; Huopalainen, Niko (2010)
Rautiainen, Rauno
Huopalainen, Niko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917700
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli kartoittaa case-yrityksemme Savonlinnan Oopperajuhlien verkkokaupan yleistä toimivuutta ja parantaa sen sähköistä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media on tällä hetkellä ajankohtainen ilmiö, ja sen tarjoamat hyödyt yritysten markkinointivälineenä on myös huomattu. Case-yrityksemme käyttää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan, mutta verkkokaupan markkinoinnissa se on vielä vähäistä.
Sosiaalisesta mediasta on aiemmin tehty tutkimuksia jonkin verran, mutta sosiaalisen median käyttöä verkkokaupan markkinoinnissa ei ollut juurikaan tutkittu. Kirjallisuutta aiheesta löytyy jonkin verran, mutta suurin osa materiaalista löytyi Internetistä sosiaalisen median palveluiden omilta sivuilta, asiantuntijoiden kirjoittamista blogeista ja aiheeseen liittyvistä artikkeleista.
Tutkimuksen toteuttamiseksi teimme kyselyn suomalaisille matkailun- ja kaupan alan yrityksille, jossa kyse-limme sosiaalisen median käytöstä markkinoinnissa sekä yleisiä kysymyksiä verkkokauppatoiminnasta. Tuloksena saimme tietoa yritysten käyttämistä sosiaalisen median kanavista, miksi sosiaalista mediaa käytetään tai ei käytetä, sekä tietoa yritysten kokemista hyödyistä ja uhkista sosiaalisen median käytössä markkinoinnissa. Kyselyn tuloksissa saimme myös tietoa verkkokaupan toiminnasta, kuten kehityskohteista ja ylläpitämisestä. Tämän lisäksi analysoimme case-yrityksen verkkokauppaa ja sen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja toteutimme näiden pohjalta kehitysehdotukset.
Kyselyn pohjalta teimme Savonlinnan Oopperajuhlien verkkokaupalle kehittämisehdotukset niin sähköisen näkyvyyden kuin yleisen toimivuuden osalta. Sosiaalisen median käytössä kehitettäviä kohteita olivat valitut kanavat ja niiden tehokkaampi käyttö. Havaitsimme myös, että case-yrityksen verkkokauppaa pystyttäisiin kehittämään pienillä asioilla, joilla pystyttäisiin lisäämään samalla myös asiakastyytyväisyyttä. Jatkossa olisikin hyvä tutkia asiakastyytyväisyyden parantamista tarkemmin.
Sosiaalisesta mediasta on aiemmin tehty tutkimuksia jonkin verran, mutta sosiaalisen median käyttöä verkkokaupan markkinoinnissa ei ollut juurikaan tutkittu. Kirjallisuutta aiheesta löytyy jonkin verran, mutta suurin osa materiaalista löytyi Internetistä sosiaalisen median palveluiden omilta sivuilta, asiantuntijoiden kirjoittamista blogeista ja aiheeseen liittyvistä artikkeleista.
Tutkimuksen toteuttamiseksi teimme kyselyn suomalaisille matkailun- ja kaupan alan yrityksille, jossa kyse-limme sosiaalisen median käytöstä markkinoinnissa sekä yleisiä kysymyksiä verkkokauppatoiminnasta. Tuloksena saimme tietoa yritysten käyttämistä sosiaalisen median kanavista, miksi sosiaalista mediaa käytetään tai ei käytetä, sekä tietoa yritysten kokemista hyödyistä ja uhkista sosiaalisen median käytössä markkinoinnissa. Kyselyn tuloksissa saimme myös tietoa verkkokaupan toiminnasta, kuten kehityskohteista ja ylläpitämisestä. Tämän lisäksi analysoimme case-yrityksen verkkokauppaa ja sen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja toteutimme näiden pohjalta kehitysehdotukset.
Kyselyn pohjalta teimme Savonlinnan Oopperajuhlien verkkokaupalle kehittämisehdotukset niin sähköisen näkyvyyden kuin yleisen toimivuuden osalta. Sosiaalisen median käytössä kehitettäviä kohteita olivat valitut kanavat ja niiden tehokkaampi käyttö. Havaitsimme myös, että case-yrityksen verkkokauppaa pystyttäisiin kehittämään pienillä asioilla, joilla pystyttäisiin lisäämään samalla myös asiakastyytyväisyyttä. Jatkossa olisikin hyvä tutkia asiakastyytyväisyyden parantamista tarkemmin.