Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Pitää riittää se kun sanon olevani todella kipeä" : Potilaille merkityksellisiä asioita päivystyshoidossa

Kaskinen, Karita (2010)

 
Avaa tiedosto
Kaskinen_Karita.pdf (786.7Kt)
Lataukset: 


Kaskinen, Karita
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817499
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata potilaiden kokemia merkityksellisiä asioita päivystyshoidossa. Opinnäytetyössä tutkittiin vastaajien kokemuksista niitä asioita, jotka päivystyshoidossa ja siinä tapahtuvassa vuorovaikutuksessa ovat merkityksellisiä. Tavoitteena oli auttaa päivystyshoidon henkilökuntaa parantamaan hoidon laatua lisäämällä heidän tietoisuuttaan potilaille merkityksellisistä asioista.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin internetkyselyllä, jossa käytettiin hyväksi merkityksellisten tapahtumien tekniikkaa. Aineisto käsitti 37 merkityksellistä kokemusta, ja se analysoitiin sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä ovat päivystyshoito, potilas ja palvelun laatukokemus.

Vastaajat kokivat päivystyshoidossa merkityksellisiksi asioiksi tasavertaisen avun saamisen, henkilökunnan auttajana ja kokonaisvaltaisen hoidon. Tasavertaiseen avun saamiseen sisältyi hoidon oikeudenmukaisuus ja ennakkoluulottomuus sekä avun saaminen ja hoitoon pääsy. Henkilökuntaan liittyen merkitykselliseksi koettiin heidän ammattitaitonsa, tiedon välittyminen ja potilaan huomiointi. Kokonaisvaltainen hoito käsitti lääketieteellisen hoidon, voinnin seurannan, kivun hoidon, turvallisuuden tunteen, perussairaudesta ja perustarpeista huolehtimisen sekä turvallisen kotiutuksen.

Noin kaksi kolmesta (65 %) vastaajasta kertoi kokemuksessaan vuorovaikutukseen liittyvistä merkityksellisistä asioista päivystyshoidossa. Hyvää palvelukokemusta edistäviä tekijöitä olivat potilaan huomiointi ja kuuleminen sekä positiivinen viestintä. Huonoa palvelukokemusta edistäviä tekijöitä olivat negatiivinen viestintä, puutteellinen vuorovaikutus, epäammattimaisuus ja henkinen väkivalta, jota kuvasi kolme vastaajista.

Vuorovaikutuksen merkitys palvelun laatukokemukselle tulisi päivystyshoidossa tiedostaa ja panostaa sen parantamiseen. Jatkossa voitaisiin toteuttaa kvantitatiivinen tutkimus hoitajien näkemyksestä tämän opinnäytetyön tuloksena todettujen merkityksellisten asioiden toteutumisesta päivystyshoidossa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste